tisdag, september 11, 2012

Tisdagstema HOBBY

Att pyssla med textilier i alla former är en sorts hobby man inte tröttnar på – vi är många som instämmer i det omdömet, det är alldeles säkert. Och för eventuella tvivlare kan jag bara åberopa den nyligen stängda utställningen ”Hemslöjden” på Liljevalchs konsthall, dit entusiasterna vallfärdat.

Nu var det förvisso inte bara textil slöjd som exponerades, men det var väl ändå merparten av föremålen som åstadkommits med nål och tråd, stickor, knyppeldynor, virknålar och några andra redskap.

Och i skogen fylld av två tusen individuellt utformade löv gick besökarna på vandring. Dessutom kunde löven köpas, på nätauktion. Jag kom minsann över ett, nummer 1044. Idag var det dags för avhämtning. Det visar sig att knappt tre hundra av löven är osålda. Alla de andra har dragit in pengar till Vi-skogen, för det var dit försäljningssumman gick oavkortat (några löv betalades med flera tusen!).

Så i dag när det är tisdag och tisdagstemat stavas HOBBY – vad passar då bättre än att visa vad mitt löv innehöll?! Två textila bilder i collageteknik och broderi. Fyra träd är motivet på den ena. Nu blir de 31 träd i Afrika, eftersom jag betalade 310 kronor. Detta är verkligen vad man kan kalla ”a win-win-situation”!

Andra bilder på HOBBY-temat kan du botanisera bland om du tar den här vägen!


Så här såg "skogen" och bladen ut!
Vill du se fler bilder från utställningen och läsa mer om mina intryck därifrån? Klicka bara på etiketten "handarbete" här nedan så får du upp allt!

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Hurra för dig som planterat över trettio träd i Afrika...
    sån bra hobby du hade att presentera...

    Och du tack för din snälla kommentar om mina favvokillar...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  2. Så trevligt du presenterar din hobby. Bilderna är helt underbara! Tycker om det lite strama och enkla i motiven.

    SvaraRadera
  3. Jag har hängt med lite om löven men helt missat att de såldes efter utställningen!
    Alla dessa fina handarbeten/hantverk! Även när man inte kan göra är det roligt att få se!

    SvaraRadera
  4. Idén med Vi-skogen är suverän! Jag äger många träd där, har önskat mig dem i julklapp. :) Och den första bilden där... den skogen skulle jag gärna ta med mig hem. Så fin!

    SvaraRadera
  5. Fantastiska skapelser!! Och så´n bra idé med kopplingen till trädplantering!

    SvaraRadera
  6. Stoffer,farger, nål og tråd.
    Ja takk :-)
    Ta med noen bøker også :-)
    God kveld :-)

    http://www.starbear.no/mormor/2012/09/11/hobby-jo-da-men-hvilken/

    SvaraRadera
  7. Visst är det avkopplande, nu när man får göra som man vill - och inte har en lärare bakom ryggen och tvingar en att sprätta upp...

    SvaraRadera
  8. Att pyssla med textilier är en rätt bra hobby!

    SvaraRadera
  9. Anonym10:45 em

    Mycket fint. Handarbete är en oerhörd fin konst ska ska vårdas.

    SvaraRadera
  10. Den/de som gjort lövet skulle säkert gärna veta vem som köpt lövet. Ser på många bloggar att man är nyfiken på....
    jag hade ett löv med där, men tror inte att det blev sålt. Det var många som köpte tillbaka sina löv, men det ville inte jag. Jag sätter åndå in pengarna utan att få lövet tillbaka. Har liksom ingen plats för det och inte känner jag mig heller känslobunden till det...

    SvaraRadera
  11. Det är en givande hobby och så mycket vackert det finns som är broderat och sytt.

    SvaraRadera
  12. ångrar lite att jag inte åkte till Stockholm och Nordiska Museet denna sommar

    SvaraRadera
  13. hej igen...just nu är siffrorna bortblåsta, men så här såg det ut. Ser inte så märkvärdigt ut,men det är tekniken hur tyget är vikt, tråcklad och så drar man i trådarna så veckar sig tyget såsom ett löv. Därefter är ett snöre trädd under det gröna tyget och sytt som bladnerver och på sidentygssidan är det snören med sammetstyg på. Det är en vår- och en höstsida är det tänkt. På vårsidan sitter också en broschblomma. Runt kanten är det fattigmansspets som är en speciell teknik som man använde förr i tiden. Små små tygbitar som är vikta på ett speciellt sätt och sammanfogade. Alltihop har jag sytt förhand.
    Här är länken till in blogg med lövet
    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/2012/02/16/7348689-lovet-lamnades-in-igar/

    SvaraRadera
  14. Vad fina tavlor du har gjort

    SvaraRadera
  15. Rantamor - det är en bra hobby, även om jag inte ägnar mig åt den särskilt ofta numera.
    Violen - visst är de fina!
    Eva T - jag tror många missade chansen, känner en som hade ett löv med och trodde att det bara var att hämta hem det igen ... men det var redan sålt.
    Pumita och Beppan - lätt att stödja Vi-kogsprojektet!
    Annemor - precis så!
    Hannele - håller med, också om att det var synd att du inte tog en tur!
    Sigrid och Hanna - ja, absolut.
    Pysselfarmor - man kunde spåra köparen på Tradera, men nu är alla löven bortplockade därifrån. Och Googlar "min" upphovskvinna på sitt namn hamnar hon här.
    Jenny - det är alltså inte jag som gjort dom, vore det det skulle jag vara stolt och nöjd!

    SvaraRadera
  16. Anemonen - missade dej i min lilla svarsrunda, men ja, det finns så himla mycket fint. Synd att så relativt få unga insett hur kul det är att göra saker med händerna - det behöver ju inte alltid vara så värst avancerat, det visade många av de där utställda löven.

    SvaraRadera