söndag, juni 29, 2014

Matnyttigt på en SKYLTSÖNDAG

 Den tid på året närmar sig när vi plötsligt börjar sylta och safta, åtminstone lite grand och någon gång ibland ... vi känner oss både nyttiga och matnyttiga, eftersom vi vet exakt vad vi har i den där sylten.
Och för att inga misstag ska begås när de där hemgjorda produkterna ska förtäras ger vi burkar och flaskor tydliga skyltar som berättar om innehållet. Fast vi kallar det oftast för etiketter.

Mera sällan kärnar vi väl vårt eget smör. För det behövs det några kor, till att börja med, och sen är det ganska hårt jobb att få till det där smöret, det minns jag från tidiga år då min farmor faktiskt tog fram kärnan. Jag tänkte inte på det då men inser nu att hon förmodligen hade ganska bra armmuskler!

Nu har jag i alla fall hittat krukan som är skyltad och klar: Matsmör står det i sirligt blått på den lite spruckna och tydligen välanvända porslinsbyttan. Visst tänker jag använda den, men inte till det den ursprungligen var avsedd för. Blomkruka blir det nog.

Därmed blev det ett litet bidrag till SKYLTSÖNDAG igen. Du hittar fler söndagsskyltar om du tar vägen via Pumita! Men berätta gärna i en kommentar här hos mig att du hänger på!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

Stare Ström sa...

Det lär gå lika bra med elvispen! Vilken fin bytta du har. Har inte sett den texten tidigare.

Pumita sa...

Det blir en fin blomkruka det! Men om det inte är matsmör vad är det för smör då?

Klimakteriehäxan sa...

Stare Ström - det kanske det gör, men jag tänker inte prova!
Pumita - ja det kan man verkligen undra ...

BP sa...

Inte trodde jag att du var så huslig;-) Sätt en fin kaktus i den fina krukan;-) Å vad gäller smör så kan jag tipsa om Arlas smör med havssalt hos ICA eller Hemköp;-)

Erik Semlan sa...

Jag som trodde smör var smör och inte margarin eller matolja. Men tydligen finns det matsmör också. Hade ingen aning! Nu måste jag ta reda på vad som gör visst smör till just matsmör och vad är matsmör?
En fin kruka, välanvänd ser jag.
Visst har vi bitvis ändrat våra vanor, det där att sylta och safta verkar ske betydligt mindre numera. Sent på höstarna tycker jag mig se många fler trädgårdar där fruktträd står kvar oplockade, fler för vart år som går.
Fast säkert är det en del som syltar, för mycket sockret brukar försvinna från sin plats i livsmedelsbutiken den närmaste tiden. Eller vad gör folk med sockret!?

Musikanta sa...

Jättefin blomkruka. Du får bara se till att inte vattnet läcker ut ur sprickan.
Själv gör jag bara lingonsylt varje år. Jag gillar inte den som man köper - inte ens den rårörda. Köper några kilo lingon på torget av någon flicka från Indonesien eller Thailand, lingon som är jättefina och fräscha.
Ingrid

♥ Hanneles bokparadis sa...

(du är ju margarin-fantast :)