lördag, december 10, 2016

Färre kokböcker kokas ihop

Tänker du ge bort en kokbok i julklapp? Finns en kokbok på din egen önskelista? En sak är säker: du tillhör inte innefolket. Kokböcker är nämligen ute.
2002 var läget ett annat. Då utsågs kokboken till ”årets julklapp” av Handelns Utredningsinstitut (HUI).
Men nu är det andra tider!
Jag är bara en av dem som definitivt inte behöver ännu en bok som får mig att längta efter mera mat ... 
Du läser fortsättningen på texten här!

Denna gång är min krönika på News55 något av en trendspaning. Visste du att intresset för kokböcker sjunkit dramatiskt? Utgivningen är mycket mindre än för några år sedan, då det brukade heta att man i Sverige kunde köpa mer än en färsk kokbok om dagen, året runt, år efter år. En färskvara bland många!

Själv har jag en hygglig rad receptsamlingar från när och fjärran, fast om jag ska vara ärlig använder jag dem rätt sällan. Och de jag använder faller liksom av sig själva upp på ett bestämt ställe, för jag har mina favoriter jag återvänder till, som exempelvis Anna Bergenströms limoncellomousse eller våffelreceptet i "Hej mat". Den senare var en stor hjälp när jag var riktigt grön i köket.

Säkert har kokbokens vänner inte tänkt att helt tvärt avsluta relationen, men banden kan tunnas ut, sträcker kanske sig inte in i nästa generation, hur käcka och frestande omslag och titlar man än lyckas skapa på nya utgåvor. 

I min hylla är bästa titeln i genren "Hopkok". I den lagar invandrare från flera kontinenter och länder olika rätter tillsammans med svenska vänner. Det var via den jag lärde mig att potatismos tar steget upp ett snäpp om man blandar i avokado! Så gott!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym11:16 fm

    Jag vill ha en, en speciell, i alla fall!
    Nina L

    SvaraRadera
  2. färre...? hört 365 per år!! Själv läser jag varken porr eller kokböcker - roligare göra själv :)

    SvaraRadera
  3. Nina - då hoppas vi att tomten vet det!
    Hannele - det var fler än en om dagen!

    SvaraRadera