fredag, juni 02, 2017

Spontanläsning

Annika som håller i trådarna till Bokbloggsjerkan skriver i dag så här:
Även om det var snöstorm i Arjeplog i dag så finns det mycket som tyder på att sommaren är på väg. Hur ser det ut hemma hos er och vad har ni planerat för ”bokligt” i sommar (läslistor, bästa bok att läsa i hängmattan, böcker som ska få hänga med er när ni åker bort, etc.)?

Måste man planera sin läsning? I så fall är jag inte rätta sortens bokvän. Allt oftare går jag på ögonblickets ingivelse, tar ner något från hyllan (hemma eller i butiken) och känns det rätt börjar jag läsa. Kalla det spontanläsning. Till skillnad mot förr är det dock inte alldeles säkert att jag läser till sista sidan. Jag har kommit till insikt om att livet är för kort för att slösas på text jag finner meningslös eller, värst, illa skriven.

Jag vet att jag kommer att läsa Majgull Axelssons nya. Tror dessutom att den olästa jag har av Malin Persson Giolito är avklarad när kvällarna mörknar. Tänker också att jag verkligen borde börja gå till bibliotek igen, i stället för att bära hem fler böcker jag inte har plats för ...
Vad övrigt är är överraskning!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. en kan ju ha vissa planer. sen kommer själva verkligheten - och lusten - emellan

    SvaraRadera
  2. Om jag skulle stå och välja bok vid bokhyllorna varje gång jag avslutat en så skulle det inte bli mycket läst här. Skulle aldrig kunna bestämma mig :)

    SvaraRadera
  3. Mrs Calloway - precis!
    Monika - haha, lite beslutsångest kan väl pigga up!

    SvaraRadera
  4. Det händer ofta att någon ringer på dörren, vill ju inte säga att jag är upptagen med en bok...

    SvaraRadera
  5. Jag har, likt Sickan i Jönssonligan, en plan, men den kan definitivt komma att revideras.

    SvaraRadera
  6. Håller med - oplanerad läsning är den bästa sorten.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar planera en massa, men såna planeringar är inte huggna i sten utan revideras efter behov.

    SvaraRadera
  8. Gioloitos kanske jag också får läst i sommar :)

    SvaraRadera
  9. Spontanläsning är inte dumt. Inte bibliotek heller, har blivit en hängiven låntagare på senare tid. ;)

    SvaraRadera
  10. Ja, bibliotek rekommenderas varmt! På sommaren brukar det ofta vara längre lånetid också!

    SvaraRadera