fredag, juni 23, 2017

Vanligast i bokhyllan?

Eventuellt midsommarkalas kan inte få komma i vägen för fredagens sedvanliga bokbloggsjerka, eller hur?
Nåja, för min del väntar inget våldsamt festande, men sill, färskpotatis och jordgubbar står i alla fall på lut. Innan dess Annikas fråga:
Vilken författare förekommer mest i din bokhylla?

Det blir en kvinna som tar hem den segern, men jag är osäker på vilken och har inte bokhyllan inom räckhåll för att kontrollräkna. Här är kandidaterna: Selma Lagerlöf, men inte allt hon skrivit. Edna O´Brien, en rejäl hög. Majgull Axelsson, samtliga titlar. Astrid Lindgren, självklart många böcker men inte heller alla hennes. Margaret Atwood, kanske lika många som Joyce Carol Oates?

Men det där gäller i princip "mina" böcker. I bokhyllan rent generellt vinner Ed McBain, eftersom maken samlat på hans verk och säkert är uppe i en dryg hyllmeter ... och jag har inga som helst ambitioner att slå det rekordet. Fast jag har läst rätt många av de där deckarna, även jag.

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Åh jag har en hel del Selma också... Hur kunde jag glömma? :-o

    SvaraRadera
  2. Selma ska man aldrig glömma! :-D

    SvaraRadera
  3. Selma Lagerlöf - och Strindberg - har jag mycket av i min bokhylla

    SvaraRadera
  4. Oj, det var länge sen jag läste något av Ed McBain. Ha en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  5. Selma är ju inte dum att ha i hyllan, tror att jag har någon bok någonstans. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  6. Att tävla mot Ed McBain är inte helt enkelt, han har ju skrivit hur många böcker som helst :)

    SvaraRadera
  7. Oj det var flera fantastiska kvinnliga författare.

    SvaraRadera
  8. Lagerlöf har jag en hel del också, men inte så många som av Thomas Hardy. O´Brien har jag några stycken. Atwood och Oates förekommer också. Ed McBain läste jag en del för länge sedan

    SvaraRadera
  9. Av Astrid Lindgren har jag flera samlings böcker så då blir det ju färre än vad de skulle vara om jag hade de uppdelade. Har dock inte läst någon av dessa vid vuxen ålder.

    SvaraRadera
  10. Har läst många Majgull Axelsson men har ingen i hyllan, så kan det också vara. :)

    SvaraRadera
  11. Jag inser just att jag har många böcker av Agatha Christie, men de står inte framme i "finbokhyllorna" 😜

    SvaraRadera
  12. Om Ed McBain och "finhyllorna" - eftersom han brett ut sig så hemskt syns bara några få av hans ryggar. Resten av böckerna står i en osynlig rad bakom ...

    SvaraRadera
  13. Oj vad länge sen det var jag tänkte på Ed McBain!

    SvaraRadera
  14. Ed McBain ligger högt på vår lista också tack vare maken.

    SvaraRadera
  15. Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren och Majgull Axelsson har jag också en hel del av, men hos mig tas priset ändå av en man (för en gångs skull).

    SvaraRadera