tisdag, augusti 22, 2017

Slutshoppat i en favoritbutik

Om/när man får ett mail där det står att allt ett företag har att sälja nu kostar 29 kronor per grej. Och om/när det där företaget råkar vara ett som man jobbat upp en relation till. Eftersom det trofast levererat justa baddräkter i en räcka år, baddräkter som man sluppit prova ... ni vet den där vårliga provrumsupplevelsen: svetten börjar krypa ut på huden, som har den fantastiska grå-grön-vita vinterfärgen som verkligen inte gör att muffinsmidjan ser smalare ut ... den känslan ... Ja men då blir man ju lite bedrövad!

Det är anrika Halens, grundat 1949, som packar sina sista postförsändelser till kunder runt om i landet. Vad man kan se har de lyckats rea bort det mesta, råkar något i klädväg se intressant ut finns det möjligen kvar i storlek 34-36 eller 50-52. Så det är inte alldeles enkelt att fynda på denna superrea. Inte ens accenten över e-et finns kvar, fast jag vet inte när den försvann.

Några enstaka plagg och gardiner till ett par jular har jag också hämtat på posten, skickade från Halens. I dag finns två säger två artiklar att köpa på avdelningen "Hemma": ett kuddfodral och en hissgardin. Det är OK, jag har gardiner så jag reder mig, inte bara i juletider utan annars också. Sak samma med kuddar, fast jag alltid frestas att skaffa nya!

Nä det var inte den jag köpte ...
skojar bara! Foto: Halens
Halens är svenskägt och ingår i en koncern, med säte i Borås där ungefär 300 personer jobbar med det som numera inte heter postorderförsäljning utan e-handel. En bransch som ska vara på uppgång, har jag förstått. Men konkurrensen har blivit för svår, skriver man i ett nyhetsbrev. Och visst har jag sett något i reklamväg om "slutförsäljning" men att det skulle uppfattas bokstavligt, det fattade jag inte. Förrän nu.

Vilken tur då att jag köpt TVÅ baddräkter i år, baddräkter som jag är väldigt nöjd med, både vad beträffar utseende, passform och pris. De måste hålla ett tag. Det gör de förmodligen också. Eftersom jag ska göra allt jag kan för att undvika vägen till provrummet när det våras igen. Och vägen till butiken som lämnar ut brev och paket tycks inte bli aktuell alls. Man får tacka för den tid som varit!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. näthandel är gammalt... postorder menar jag, i veckan köpte jag barfotaSKOR, Altra, provade dotterns först och blev förtjust, sen köpte jag en begagnad bok om Virginia Woolf och sonen handlade på Matsmart.se, jag hängde på med några saker

    SvaraRadera
  2. Visst handlar man mycket mer på nätet, undan för undan ... vilket gör att det blir synd om dem som fortfarande försöker hålla liv i butiker och därmed ge lite liv åt stadsbilden.

    SvaraRadera
  3. (ensamstående småbarnsmammor har varit storkunder)

    SvaraRadera