lördag, februari 09, 2019

Drömjobbet

Hur ser din lista över drömyrken (som du har stött på i böckernas och tevens värld) ut?
Det är den återuppståndna bokbloggsjerkan som denna vecka har detta tema.
Och nog läste jag om sådana jobb, kanske mest som barn och i tidiga tonår.

Sjuksköterskan framför alla andra hette Cherry Ames och jag följde hennes karriär slaviskt, medan hon hoppade mellan olika sorters anställningar. Helen Wells skrev.

Privatdetektiven Kitty (alias Nancy Drew) var smartare än alla andra och löste ofelbart mysterier på löpande band. Bokserien blev lång. Carolyn Keene hette författaren.

Försvarsadvokaterna jag mött framför allt i tv har varit många och i princip undantagslöst väldigt framgångsrika, från Perry Mason och framåt. Tänk så många oskyldiga som räddades undan hårda straff! I modern tid älskade jag "LA Law"!

Författare drömde jag om redan som ganska litet barn, jag växte upp med en bokälskande mamma. Minns ingen särskild titel, men helheten räckte förstås för att väcka lusten, inse att där fanns ett jobb att drömma om. Fast så småningom slutade jag att nämna "författare" när folk frågade vad jag ville bli när jag blev stor. Det uppfattades som onödigt kaxigt. Men när jag sa "lärare" eller "sjuksköterska" fick jag uppskattande nickar till svar ... Att det var svåruppnåeligt att bli författare blev allt tydligare med åren.

Journalist var en titel som jag uppfattade som väldigt lockande på många sätt: man fick berätta historier, skriva, kanske ge sig ut på en eller annan reportageresa. Barbro Alving framstod som en ikon i sammanhanget, verksam både i tidning, radio och bokform. Humoristisk var hon dessutom!

De tre första yrkena var helt klart ingenting för mig. Kan bara erkänna att jag vet att jag är oerhört lyckligt lottad som fått ägna mer än femtio aktiva år åt journalistiken, kryddad med några utkomna texter i bokform. Alla är inte så privilegierade att de kan få ägna sig åt ett av sina drömjobb.

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Cherry Ames ska jag läsa, har ett par böcker av henne....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar hur många jag hade ... de finns nog inte kvar längre.

      Radera
  2. Kitty-böckerna läste man ju, eller ja, inte alla förstås. Yrken kan nog tyckas mer glamourösa i böckernas värld än i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan tvekan är det så! Annars skulle flickdrömmarna vara färre ...

      Radera
  3. Attans, journalist, författare och advokat glömde jag helt bort när jag skrev min lista. Hur nu det gick till!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många karriärer .... :-D

      Radera
  4. Visst funderade man på privatdeckare i ungdomen då man läste Kitty-böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att vara smartare än alla andra ... klart det verkade trevligt!

      Radera
  5. Cherry Ames och Kitty har en ju läst. och Flickornas julbok som ofta handlade om en blond ängel i sjuksköterskedräkt. Syster Eva på åttan tror jag en hette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns en "lillvärdinna" på fjällhotell som jag tyckte verkade ha världens bästa jobb, men kan absolut inte minnas boken. Kitty och Cherry hade jag många av, så dem kommer jag ihåg.

      Radera
  6. Ja privatdeckare vore väl coolt!:)

    SvaraRadera