söndag, februari 03, 2019

Skyltsöndag!


En skylt kan vara så mycket.
Det kan vara en signal till omgivningen redan på ytterdörren. Som björnfotens avtryck, handtagen att greppa för den djärve som vill och vågar gå in på Natur-magasinet.
Eller den smidiga tigern som lockar till modebutiken som saluför det svenska klädmärket Tiger.

Men det kan också vara något i det betydligt större formatet. Vi minns säkert alla den dramatiska branden mitt i centralaste Stockholm i november 2017. Elden slukade ett stort hus med gamla anor. Lågorna flammade högt, röken låg tät, askan spred sig över halva city.

Trots att det som blev kvar när räddningstjänsten gjort sitt såg för eländigt ut togs beslut om att kåken skulle återfå sitt ursprungliga utseende, byggas upp igen.
Det arbetet pågår nu. Och det äger rum bakom en jättestor falsk fasad, en sorts skylt som ger en aning om hur det en gång för inte särskilt länge sedan såg ut, och hur det så småningom ska se ut igen.

Skyltsöndag i dag igen, alltså. Söndagsskyltare har sin "centralort" hos bloggen BP. Via länken hittar du med all säkerhet fler skyltare.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. lite brittisk kolonialstil... kryddat med Mikael Niemis björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är lite kul att tassarna är olika stora!

      Radera
  2. En Skyltsöndag helt i min smak! Du börjar bli riktigt varm i kläderna måste jag säga, jättekul!
    Tassarna i två storlekar är coola. Det roliga är att jag också har med Tiger i min Skyltsöndag. Snacka om sammanträffande:-)
    Dessa fasadskyltar tycker jag är så himla fina. Verkligen en njutning att titta på och slippa kolla en trist och dammig byggarbetsplats.
    Tusen tack för en toppen Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varm i kläderna, hihi ... tja efter 139 inlägg med etiketten "skyltar" så ... jag var förvisso flitig redan på Pumitas tid! Denna gång var du i a f mer en windowshopper än jag!

      Radera
  3. Björn... hmm... vi hade ett par st som strök omkring på vår ö, jag har fotat björnspill... lagomt roligt en 300 meter från sitt hus. Fasadskyltar är riktigt snygga sådär... 1903 skylten är riktigt läckert inbyggt ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen vill ha björn som granne, hu! Hoppas den håller sig borta!

      Radera
  4. Vilka härliga skyltar du funnit. Björnramarna är imponerande, o kul idé att man tar tag i dem med händerna och därmed kan jämföra storlek! Jag har ett vargtass-avtryck i lera, även det större än man kan tro. Kul att höra att man satsar på en återuppbyggnad av den brända fastigheten. Ha en fin ny vabruarivecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande storlek på de där tassarna eller hur!
      Och visst är det trevligt att man satsar på att dölja den tråkiga byggarbetsplatsen!

      Radera