tisdag, november 26, 2019

Frestelser

Livet är fyllt av frestelser. Det vore tråkigt annars, tråkigt om ingenting väckte nyfikenhet, lust, glädje.
Nu föreslår Ugglan & boken att vi i Tisdagstrion ska lista tre frestelser.
Och visst är fortfarande böcker en grym frestelse, som jag är urusel på att behärska  läs mitt lilla inlägg från i går ...

Just nu frestas jag av (åtminstone) tre titlar, bara en ny för i år. Det är Anna-Karin Palms bok om Selma Lagerlöf: "Jag vill sätta världen i rörelse". Sedan länge vet jag att jag vill läsa två andra böcker av dokumentärtyp: Jens Liljestrands "Mannen i skogen" om Vilhelm Moberg. Och så Astrid Lindgrens "Krigsdagböcker". Helsvenskt med andra ord. I pocket, om jag får be! Men de låter vänta på sig. För all del, jag kan vänta.

Den som inte redan läst just igår August-belönade "Osebol" av Marit Kapla kanske ska falla för den frestelsen? Klart originell, både till utformning och innehåll. Dessutom lättläst!

En frestelse jag ofta tillåter mig att falla för, det är hur som helst färska blommor, såväl i kruka som i bukett. Till skillnad mot böckerna försvinner de så gott som självmant efter ett tag. Rosen på mitt köksbord (bilden) har dock stått fräsch och fin i hela tio dagar!

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. bra böcker, nästan lika svenska frestelser hos mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige dräller av goda skribenter!

      Radera
  2. Osebol vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade den. Men skulle aldrig ha trott att den skulle få August.

      Radera
  3. Boken om Selma vill jag också läsa :)

    SvaraRadera
  4. Vill läsa alla tre böckerna. Osebol har jag läst. Tyckte mycket om den. Gillar också blommor, brukar försöka ha liljor hemma för doftens skull - om det inte är sommar och jag finner annat doftande att ta in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blommor och böcker, bra saker börjar kanske på B? :-D

      Radera
  5. Har inte läst någon i din trio, men jag känner till dem allihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och alla har hyllats av recensenterna. Fast det ska man ju egentligen strunta i. Roligare att tycka själv!

      Radera
  6. Det var idel intressanta böcker som frestar dig. Osebol vill jag nog läsa. Selmaboken också, men då får jag ta mig tusan läsa Mårbackasviten först som står och väntar på min bokvagn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du som har Mårbacka oläst!

      Radera
  7. Fina frestelser! Osebol måste en ju ta sig tid med, och Selma-biografin är jag konstant frestad att köpa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felet med Selma-boken är tyngden. Måste ju komma i pocket!

      Radera
  8. Osebol måste jag läsa! Och jag är också sugen på alla i din trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre ska ju vara högst läsvärda. Fast Astrid L:s dagböcker tycks inte komma i pocket, tyvärr.

      Radera
  9. Blommor skulle jag lätt kunna frestas av, men pga katterna så måste jag avstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. River katterna ner blommor eller vad händer??? Du får tala förstånd med dom!

      Radera
  10. Här kan jag ganska lätt stå emot frestelserna. Böckerna är inte min genre och blommor brukar inte vara långlivade hos oss, undantag novemberkaktusen som har över 40 år på nacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte två nya novemberkaktusar, för mina gamla strejkar. Jag föll för den frestelsen, med andra ord!

      Radera
  11. Ja böcker frestar ihärdigt för jämnan. ;)

    SvaraRadera
  12. Osebol skall läsas snart :)

    SvaraRadera