torsdag, november 21, 2019

Helgfrågan sneglar mot jul

Vilken är din julfavorit-kokbok?
Det är Mia i bokhörnan som känner hur julen kommer krypande. Bara en dryg månad kvar! Därav denna veckas helgfråga.


Bland alla mina kokböcker finns bara en som i någon mån passar in: "Julboken" av Görel Kristina Näslund och Andréa Räder. Bläddrar lite och tycker att den verkar helt oläst ... Innehåller en hel del tips om pyssel och annat förutom ett gäng recept. Omslaget signalerar i alla fall trivsam samling vid julbordet!

Så om jag behöver köksstöd när julmaten ska förberedas blir det nog som ofta Anna Bergenström som får ställa upp, kanske också (min vid det här laget ganska medfarna) "Bonniers nya kokbok".
 
Bonusfrågan håller oss kvar i köket: Brukar ni baka pepparkakor?
Ja när barnen var små bakade vi pepparkakor minsann. (Då gick det bättre än tidigare, som jag skrev om härom dagen.) Jag gjorde degen själv också, inget färdigköpt! Och den innehöll peppar! Vi hade roligt. Det blev goda och fina/roliga gubbar, hjärtan, grisar och fria fantasiprodukter i långa banor. Själv blev jag svettig, eftersom det var jag som skötte ugnen och det fick ju gå undan.

Men utan barn som vill pröva nya kakmått har jag tappat lusten för pepparkaksbak. Så nu köper jag färdigt, inte degen utan de färdiga kakorna i en glad julburk. Annas är jättegoda. Växlar ibland med fullkornsvarianten. Och gärna lite ädelost ovanpå, till glöggen!

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Jag köper färdig pepparkaksdeg och gör stora hjärtan man kan hänga i fönstret för det doftar så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra, ser bra ut, luktar gott!

      Radera
  2. Håller med, Annas pepparkakor är jättegoda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen de allra bästa, faktiskt. Om man nu inte lyxar till det med egna.

      Radera
  3. Visste inte ens att det fanns specifika kokböcker för julmat. Kan bero på ointresse från min sida;-) Å pepparkakor gillar jag inte ens...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är något man klarar sig jättebra utan - finns det för påsk också månntro?

      Radera
  4. Annas är goda, längesen jag bakade pepparkakor, går inte åt så mycket så jag köper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också upptäckt att de inte blir uppätna i en hast!

      Radera
  5. härliga tider med pipparkakor ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. En göteborgs variant får man anta? :-D

      Radera
  6. Anna Bergenström är en klippa i de flesta matsammanhang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och dessutom är hennes kokböcker vackra.

      Radera
  7. Jag köper färdig deg, jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju säkert också gott. Du har väl inte valt ditt "efternamn" utan tanke!!! :-D

      Radera
  8. Har heller aldrig köpt en färdiggjord pepparkaksdeg, tror det blir kryddigare när man gör själv. Boken såg ju myspysig ut. :)

    SvaraRadera
  9. Vi bakar fortfarande, men mest för att ungdomarna vill ha kvar traditionen. Vi får se när de inte längre kommer hem...

    SvaraRadera
  10. Jo, Anna Bergenströms bok finns här med, jag gillar de där mer allmänna kokböckerna. Och vad roligt ni verkar ha haft det med pepparkaksbakandet! Det är sådana minnen en vill ha <3

    SvaraRadera