lördag, mars 07, 2020

Just nu i mars

Just nu läser jag ett opublicerat manus skrivet av en kär kollega, Rolf Söderberg, som döpt sina memoarer till "Mitt liv som murvel". Han har varit med om så ofantligt mycket som blivit världshistoria! Växlar med Liane Moriartys "Tre önskningar" (Three Wishes).
  
Just nu tittar jag på sista säsongen av "Homeland" igen, fast jag egentligen inte vill. Ruggigt. 


Just nu lyssnar jag på en sen del i berättelsen om Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Katarina Ewerlöf läser "I muntra damers sällskap" (
In the Company of Cheerful Ladies)  och det gör hon väldigt bra. Fast om koltrasten öppnar näbben lyssnar jag allra helst på honom.

Just nu längtar jag efter en tripp till solen, men det känns inte klokt att boka en resa. Är inte så skraj för den där influensan, men oplanerade veckor i karantän på hotell (som man förmodligen tvingas betala) låter direkt avskräckande. 

Det är bloggen Kulturkollo som infört den här sortens månadsuppdatering. Tänkt att plockas upp den första lördagen i månaden, så nu var det dags igen! Kan bli nio nummer till i den här "serien" med andra ord. 

Välkommen mars, du har ju redan kommit en bit på väg!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. hoppas våra bokade resor blir av... inte till solen utan till småregnigt London med äldsta barnbarnet ❤️ och Paris med maken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite tur så klingar det av, alla varningar cch insatser borde ju ha nån effekt?

      Radera
  2. Jag längtar efter att höra koltrasten! Där jag bodde tidigare så hade vi en fin flöjtare som sjöng så fint varje kväll.

    SvaraRadera
  3. Homeland är min mans favo serie. Han har not sett alla avsnitt från början. Själv har jag inte sett serien. Däremot har jag läst ett antal böcker av Damernas Detektivbyrå och även sett tv-serien.
    Varför utmana ödet?! Skulle heller inte sätta mig på ett flygplan söderut just nu. Tänker int ta onödiga risker här. Fegt tänkt kanske, men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fegt" kan man faktiskt inte kalla det, däremot tror jag det är rätt klokt att stanna hemma ... Jag gillade tv-versionen av DD. "Homeland" känns väldigt "äkta" i en hemsk tid, men jag är glad att det är sista säsongen nu! Såg nog inte riktigt alla i början. Men blev fast sen.

      Radera
  4. En hel del som händer "just nu. Roligt! Det ännu opublicerade manuset " Mitt liv som murvel" verkar väldigt intressant. Världshistoria över lag är jag väldigt intresserad av så hoppas att detta så småningom blir till en bok eller annat som går att få ta del av.
    Lyssnar också gärna på koltrasten och andra fåglar men också på en
    del böcker via "storytel".
    Vad gäller resor tar jag mig som planerat en tur till Spanien i början av april. (Om inte UD avråder förstås)
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. F n har jag inte något hörboksabonnemang, körde Nextory ett tag men insåg att det var dumt att betala för det när det finns metervis med oläst på papper här hemma ...
      Om Rolfs manus hamnar i en tryckpress vet jag förstås inte. Det är svårt att få ut böcker och svårt att sälja dem det vet jag ju av egen erfarenhet! Marknadsföring är ingen enkel grej, men helt avgörande.

      Radera
  5. Ja, koltrasten lyssnar jag gärna på! Har en i trädgården nu och det är otroligt vad ett sådant litet liv kan få ur sig!

    Jag tycker det är smart att du håller dig hemma, långt ifrån fegt. Kan man hjälpa till att hindra spridningen så ska man göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade en "egen" koltrast förr. Satt alltid i ett träd utanför vår balkong. Nu får jag nöja mig med att ha tillgång till "allmän koltrast" - men det duger jättebra!

      Radera
  6. Katarina Ewerlöf är helt fantastisk som uppläsare. Just nu lyssnar jag bara på böcker som hon läst in medan jag är ute och promenerar.
    Ingrid

    SvaraRadera