onsdag, mars 04, 2020

Dagens ord 72


GULDVATTEN

-Ordet framkallar vackra bilder för min inre syn: ett blankt skogstjärn i solnedgång, snälla havsvågor som glittrar när ljuset speglar sig i topparna. Men detta är betydligt mer prosaiskt. Det handlar om det som expertisen kallar för den i särklass bästa växtnäringen, som till råga på allt är gratis om än lite bökig att fixa. Fast jag vet att grannens fenomenala balkongpelargonior är resultatet av just guldvatten, men då visste jag inte vad det hette ... Receptet är enkelt i alla fall: en del urin blandas med tio delar vatten. Och allt som blir begjutet med denna vätska ska växa så det knakar! Tänk om detta är det som skulle betyda nytt liv åt min Benjamin

Grannare julros har jag nog aldrig sett. Stod på trottoaren där jag gick fram i går, på
Birger Jarlsgatan. Har den fått guldvatten på rötterna månntro?
Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Nja, den "gödselblandningen" skulle jag nog inte utsätta din Benjamin för, speciellt då den står inomhus;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag känner mig inte riktigt lockad ... även om spädningen är rätt rejäl så delar jag dina farhågor!

      Radera
  2. Jag lät sonen pinka i rabatterna när han var liten, inte i kökslandet dock. 😁

    SvaraRadera