onsdag, oktober 21, 2020

Lov att läsa

Undrar om begreppet läslov "satt sig" i svenska folket hjärnor?  Det pågår sedan några år en kampanj för att de där höstdagarna när barnen har skolledigt ska ägnas åt läsning, inte pluggande utan lustläsning. Ingenting hindrar ju att även äldre generationer hänger på, eller hur? Så måste väl Enligt O har tänkt när hon formulerade veckans kulturfråga:

Vilka böcker planerar du att läsa under läslovet?

Jag ska läsa ut saker jag påbörjat, det är planen. Är mitt i Majgull Axelssons senaste, "Inställd resa till Sabarmati". Har en bit kvar i "När rött blir svart" av Qiu Xiaolong också, råkade komma av mig men vill förstås veta vem som ligger bakom mordet ...

Dessutom ser jag fram emot "Folk med ångest" av Fredrik Backman. Men blir det denna vecka? Inte helt säkert. Har ju lite annat att pyssla med också, lägg till något korsord och lite tv-serier så går tiden som av sig själv!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. ångestboken hade sina poäng, igenkänning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar för det mesta gilla det Backman skriver.

      Radera
  2. Klart alla ska ha lästlov! Kommer att jobba en del, men hoppas hinna läsa lite också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar bli läsväder - kallt och regnigt, det hjälper nog till!

      Radera