onsdag, oktober 07, 2020

Yesterday´s News

Det vet vi ju. Att nyheter ska vara färska (och sanna). Och att "yesterday´s news" är skåpmat som inte gör någon förvånad. Men när jag nyss skulle slänga tisdagens tidning råkade jag kasta en extra blick i den rosa näringslivsdelen, den jag sällan lusläser. 

Nu fick jag veta en hel rad saker som jag inte kände till:

o att lönegapet mellan kvinnor och män i en lång rad EU-länder fortfarande ökar.

o att vi i Sverige kan hoppas på lönemässig jämlikhet år 2050, medan man i Frankrike får vänta ännu längre: i 1000 (TUSEN) år! Va?!? Är det möjligt?

o att Instagram fyllde 10 år i går och i dag har en miljard användare. Grattis! 

o att Gunilla Lindberg, svensk ledamot av Internationella Olympiska Kommittén, bergsäkert tror att OS i Tokyo kommer att bli av nästa år. 

o att Wolfgang Pichler, legendarisk tysk ledare i svenskt skidskytte, vaknat upp ur medvetslöshet efter en stroke och bland det första han frågar om är hur det gick i Franska öppna tennismästerskapen ...

Det kan alltså hända att även gårdagens nyheter väcker intresse, åtminstone mitt.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. tiden går... slökollar Instagram och Twitter, lägger in böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina Insta- och Twitterkonton ligger i total träda.

      Radera
  2. Här är jag aningen förvånad över mig själv. Punkt 1 och de sista tre punkterna visste jag faktiskt. Instagram hade flera bloggare bloggat om och när det gäller sport brukar min allmänbildning inte släpa efter;-)
    Tragiskt att kvinnolönerna fortfarande ligger så långt efter. Det visar helt klart att man inte kan ändra nåt som alltid funnits på bara en generation.

    PS. Bra att du inte tog upp Trumpens sorti från sjukhuset. Om det var så tragiskt och hemskt så skulle man tro att det var en förstklassig "soap opera". DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trump-storyn kan aldrig kännas ny dagen efter, den tröskas verkligen. Bra text i Expressen idag:
      https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/trump-en-clown-som-pruttar-i-en-megafon/?

      Radera
  3. Det är ganska långt till 2050 också ...

    SvaraRadera
  4. Absolut! Och en del av dem består ju i sitt nyhetsvärde dessutom.
    En del av dessa nyheter hade jag koll på bl.a eb OS i Tokyo. Instagram 10 år och att lönegapet mellan män och kvinnor inom EU ökar. Men resten tar jag till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skummar mycket som man inte alls kommer ihåg, så då kan nyheter lätt falla i glömska.

      Radera