måndag, oktober 26, 2020

Dagens ord 88

 ORDNÖRDIG

-Det är (kanske) Klas Östergren som skapat uttrycket. Men när jag googlar ser jag att det dyker upp i lite olika sammanhang, och enligt definitionen är jag definitivt en som är ordnörd, i alla fall om man ska tro Johan Berner, som är ordförande i Svenska Scrabbleförbundet. Håller ni med mig om jag påstår att det är en okej variant på nördskap? Kan tycka att ordnördighet passar extra bra i dag, när läslovet börjar på allvar med en skolfri måndag. Och perfekt läsväder, dvs grått och fuktigt och lite småtrist.

4 kommentarer:

  1. ordnörd har jag nog varit de senaste decennierna, mest intresserad av ordens betydelseförändringar, speciellt verb som ändrar betydelse relativt snabbt

    SvaraRadera
  2. Det är härligt att vara ordnörd. Har icke hört ordet tidigare, men perfekt ju.
    Väldigt intressant att smaka på svenska språket också, med tankar om hur utlänningar uppfattar alla våra svåra ords betydelser och uttal.
    Älskar också orternas ursprungsbetydelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språk är en källa till outsinlig glädje och kunskap!

      Radera