tisdag, oktober 27, 2020

Parvis

Ugglan och boken har sett ut ännu ett tema för Tisdagstrion: Parhästar/
duos/kärlekspar (etc.) i litteraturen.

Bara tre! En omöjlighet! Paren poppar upp i min skalle, ett efter ett, i en lång rad. Glöm trio, vi går helt in för duo. Möjligen kan det roa dig en halv minut att påminna dig vilka historier de figurerat i och vem som skrivit om dem. Eller, som i några fall, gjort film om och med dem.

Här kommer de, mina par, det ena efter det andra:
Birk och Ronja.
Romeo och Julia.
Arvid och Lydia.
Kristin och Erlend.
Rocky och Adrian.
Robin och Marion.
Vajlett och Rut.
Gösta och Elisabeth Dohna.
Harry och Sally.
Samuel August och Hanna.
Forrest och Jenny.
Robinson och Fredag.
Bernard och Bianca.
Ester och Hugo.
Filip och Fredrik. (Jo, de har skrivit bok också!)
Tjorven och Båtsman.
Marguerite och Armand.
Precious och J.L.B. – de får bli sista paret ut, fast jag hade nog kunnat hålla på ett tag till.

Förresten vill jag ge er en extra nöt att fundera på (och förmodligen knäcka), ett par som inte liknar något av dem jag redan listat. Men den duon finns också i fiktionen och heter Cuff och Link.

Slutsats: det är något visst med tvåsamhet, både i böckernas värld och i vår egen.

Copyright Klimakteriehäxan

Uppdatering: Svaret på "gåtan" är att Rocky hade två sköldpaddor som fick namnen Cuff och Link. Han var/är allt en riktig skämtare den där Silvester Stallone ...

31 kommentarer:

  1. Varför inte det allra första paret? Adam och Eva ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte på det ... har väl läst den Boken för dåligt ... :-D

      Radera
  2. Det var inte lite och alla par kan jag inte placera och absolut inte Cuff och Link.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och många fler par finns det ... ska ge svaret om Cuff & Link så småningom!

      Radera
  3. Cuff och Link känner jag inte till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer med lösning på den gåtan så småningom!

      Radera
  4. Kan inte heller knäcka nöten om Cuff och Link!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ren sinkadus att jag ramlade på dem!

      Radera
  5. är det inte Rockys sköldpaddor? visst kryllar det av mer eller omaka par i litteraturen!

    SvaraRadera
  6. Nej, några problem med att hitta duos i litteraturen är det definitivt inte. Problemet är det rakt motsatta.

    SvaraRadera
  7. Har läst om de flesta av dina duos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändisar, så gott som samtliga.

      Radera
  8. Det var inte dåligt med par där.Kul att Cuff & Link fick vara med. De bor ju tydligen med Sylvester Stallone fortfarande och har hunnit bli ca 45 år. https://sv.stories.newsner.com/film-tv/skoldpaddorna-fran-rocky/

    SvaraRadera
  9. Många par blev det och de flesta kände jag igen. Men Cuff & Link kände jag inte till. Inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är förlåten! Men visst var de Rockys sköldpaddor. Jag älskade Rocky-filmen, tror att jag gör det fortfarande ...

      Radera
  10. Cuff och Link låter som riktigt bra hundnamn! Men det var en riktigt rolig lista, fick tänka till några gåger, vissa vet jag inte. Men det gör inget, det var kul ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också att det skulle funka fint på hundar, bättre än på sköldpaddor faktiskt.

      Radera
  11. Imponerande! Vilken parsamling du fick ihop där. Gillar Emmas förslag att Cuff och Link låter som hundnamn - hahaha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många hand-i-hand-människor finns det mellan pärmar, den saken är klar.

      Radera
  12. de ensamma är nog sällsynta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensamma människor har det inte så lätt, men nog finns de i litteraturen. Blir kanske en annan tisdagstrio?

      Radera
    2. till och med Robinson Crusoe hade en kompis

      Radera
    3. Så fanns han och hans kompis med på min lista också!

      Radera
  13. Gillar verkligen din lista! Hm... ensamhet skulle ju kunna bli ett ämne för tisdagstrion 2021 - tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, tack! - och ja, tänkte väl det ...

      Radera
  14. Tjorven och Båtsman är ju ett klockrent par! Eller alla dina par är ju det, förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var gott om dem, de bara trillade in!

      Radera
  15. Jo, tänker man efter så vimlar det av litterära duos. :)

    SvaraRadera