måndag, november 16, 2020

CITAT om turister som struntar i corona

"Det började redan i våras, då diverse resenärer upprördes över att Sverige inte fixade fram plan och flög hem dem, efter att de själva ignorerat de aviserade nedstängningarna av en rad länder. 

Och medan de sjuka blev allt fler, dödstalen steg och ekonomier krackelerade ljöd den svenske turistens klagan från ett hotell i Rhodos: Buffén var för mager. /.../

Inte nog med att man var tvungen att bära munskydd på Gran Canaria, dessutom låg nöjeskvarteren helt öde! /.../

De har alltså på eget bevåg trotsat allt förnuft och samtliga rekommendationer, och begett sig ut i världen medan en dödlig pandemi härjar – och sedan kräver de att någon gör något åt eländet de har hamnat i."

-Äntligen har någon satt ord på den ilska jag känt över hur egoismen fått styra så att vissa människor utan minsta tanke på eller hänsyn till andra prioriterat egna nöjen. Lisa Magnusson på ledarredaktionen på Dagens Nyheter har skrivit, och jag gjorde citatet ovanligt långt eftersom ni kanske inte kan läsa hela texten utan e-prenumeration? Vet inte hur det är med den saken, tar det säkra före det osäkra. 

14 kommentarer:

  1. Bra att du skrev ett långt citat, för jag kunde inte läsa mera än två rader.
    Håller helt och hållet med dig. Eloge till Lisa Magnusson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte att artikeln inte låg öppen. Synd, men du fick i a f huvudpunkterna!

      Radera
  2. Kan inte heller läsa länken...
    Men, så bra skrivet! Precis det jag upprördes över då och även senare idiotier. Kom och hjälp oss! Dumheten finns överallt. När går nästa plan?
    Fy fn, jag vill ju träffa mina barn och barnbarn, kan knappt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra skrivet, du fick det viktigaste i mitt citat.

      Radera
  3. gillar inte egoister

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de gillar sig själva, väldigt mycket.

      Radera
  4. Etiam Dei adversus stultitiam frustra pugnant (Mot dumhet kämpar även gudarna förgäves)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, en kommentar på latin! (är det väl? eller?) Det värsta är att de här idioterna kostar oss andra en massa pengar.

      Radera
  5. Jamen herregu. Det är som man läser i tidningarna här nere. Det är som att de alla tänker att jamen vaddå. Fixa det åt mig nu!

    SvaraRadera
  6. Ja, man blir minst sagt förbannad! Vissa människor tänker BARA på sig själva och sitt. Den här pandemin kostar inte bara liv utan också en massa pengar. Och där sitter de i solen och kräver att bli hämtade hem. De kan stanna där med munskydd och allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förb-d är vad man blir! Idioter!

      Radera
  7. Visst blir man förvånad och förbannad över hur svenska turister reagerar och beter sig.Har man inget ansvar själv. Harman valt att åka iväg får jag väl ta mig hem också. Finns ju tåg om flyget inte går. Och annars får man väl stanna kvar. Fint att du skrev av citatet för det gick inte att läsa om man inte är prenumerant.(Vi är det inte just nu.) Väldigt bra skrivet att Lisa Magnusson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en klockren text! (har man inte tillgång till e-DN gratis just nu? eller har det tagit slut?)

      Radera