onsdag, november 04, 2020

Väldigt trångt i lång kö

Vilken bok i din hylla har stått där väldigt länge trots att du egentligen vill läsa den?  undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

Ojojoj. Om det bara handlade om en vore det väl inget att orda om över huvud taget. Men när man som jag har hur många böcker som helst som jag skaffat (eller fått i present) för att jag vill läsa ... fast aldrig kommer till skott, hur svarar man då på frågan?

Det där med att ideligen skaffa nytt att läsa fast man redan har mängder hemma i hyllan är väl närmast att likna vid en sjukdom. Ett habegär som inte låter sig tystas, en överskattning av den egna förmågan och tillgången på tid. Slutresultat: ett präktigt dåligt samvete och sprängfullt i alla tänkbara utrymmen där böcker kan klämmas in.

Föga hjälper det att försöka ge bort sådant man vet att man aldrig kommer att läsa om, enstaka kassar till second hand-butiker gör ingen större skillnad, loppisförsäljningen har bara naggat förrådet i kanten. Ändå vet jag ju att allt jag aldrig kommer att läsa alla de där romanerna, kåserisamlingarna, biografierna, memoarerna.

Men om jag nu ändå ska singla ut en enda titel så får det bli Anna-Karin Palms bok om Selma Lagerlöf: "Jag vill sätta världen i rörelse". Önskade den i julklapp i fjol, när den var ny, och fick den. Hade dock inte fattat hur tjock den var ... Nu har jag i alla fall bestämt mig: den ska vara läst innan vi säger "god jul" igen. Trots att det är väldigt trångt i den långa kön ska Selma ha företräde, har jag tänkt. 

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. olästa böcker i bokhyllan är en skatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när de blir så många att man nästan får panik ... och skäms ...

      Radera
    2. skämmas ska man inte göra... skämmas för vem??
      Att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet.

      Radera
    3. Jag kan skämmas för att jag överkonsumerar. Dvs skaffar böcker som jag sen inte läser. Om de bara bleve lästa vore det en annan sak!!!

      Radera
  2. Å andra sidan, en vet aldrig när en behöver de där böckerna!

    SvaraRadera
  3. Kanske har dina närstående lärt sig en sak då - ge inga böcker till Klimakteriehäxan i present trots att hon önskar sig fler;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och rätt som det är köper hon en alldeles själv ...................

      Radera
  4. Visst finns det böcker även hos mig som är hyllvärmare. Men jag har sparat dem av någon anledning... Och ett hem utan böcker är för mig inget hem. De har alltid varit viktiga alltifrån barndomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan böcker vore otänkbart! Jag har nog också ärvt kärleken till läsning. Mamma älskade att läsa, pappa läste också fast inte riktigt lika mycket. Han gillade reseskildringar, drömde nog om att resa.

      Radera
  5. Jag lider absolut inte av alla mina olästa böcker, men vet innerst inne att jag nog aldrig kommer att läsa alla. Rensade nyss ut ett trettiotal som jag vet att jag aldrig hade läst. Dessa blev grannen jätteglad över att få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt när nån blir glad över ens utrensade böcker! Minns att jag hade ett kalas och då var det ett påbud: ingen får gå hem utan att ha tagit en bok - och så visade jag in dem till en soffa full i romaner, deckare, faktaböcker ... alla tog något, nån t o m två!

      Radera
  6. Har också massor med böcker - gamla klassiker t.ex. - hemma som jag borde läsa. Men jag har åtminstone lovat mig själv att aldrig köpa en bok mer. Fast nu har jag en på gång på Bokbörsen som inte finns att låna på något bibliotek. Norman Collins "London belongs to me". Har nyligen läst hans "Bond Street" från 1959 och för mig som bodde i London ett halvår 1958 är det fantastiskt att läsa om London från den tiden. Det blir inte samma sak om en nutida författare skriver om denna tid.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sånt löfte skulle jag aldrig kunna hålla. Har också klassiker olästa, bl a några som jag minns att jag köpte på bokrea på 70-talet ...

      Radera
  7. jag mår så bra av att ha böcker omkring mig. och jag köper gärna böcker, men jag väljer noga. det är jättebra att ha många olästa böcker. Palm har jag också. men den har inte stått så särskilt länge i hyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns i a f ingen risk att jag en vacker dag ska stå utan läsning!

      Radera
  8. Jag vill också läsa Palms biografi och har påbörjat den, men inte avslutat ännu. Jag gillar den dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara hört bra saker om den. Lättläst, har man t o m sagt!

      Radera
  9. Åh, jag tror du lägger för stor press på dig. Se dem som möjligheter, en stor skatt där du kan välja efter tycke och känsla för stunden.

    Mitt problem är att jag älskar att läsa om böcker. Det minskar ju utrymmet för nya bekantskaper. Men jag gillar ändå att läsa om och uppleva igen eller upptäcka nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att man vill läsa om, men jag gör det ändå rätt sällan- med tanke på den där kön ... men flera gånger har jag lyssnat på något jag tidigare läst på papper, det är rätt givande tycker jag.

      Radera