onsdag, mars 03, 2021

Inte barnsligt alls

På onsdagar kommer den, veckans kulturfråga från Enligt O. I dag tvingar hon mig att tänka efter ordentligt, eftersom hon undrar: Vilken bok skriven för vuxna med barn eller unga i huvudrollen vill du lyfta fram?

Det formligen dräller ju av böcker i vilka skribenterna avhandlar sin egen barn- och ungdomstid. Ibland tänker jag att den som inte haft en riktigt förskräcklig uppväxt förmodligen aldrig blir en framgångsrik författare ... men så kan det naturligtvis inte vara.

Fast så var det det där med att lyfta fram ... Kanske slår jag nu in en dörr som sedan länge står vidöppen. För den författare jag tänker på säljer jätteupplagor och får pris efter pris, välförtjänt. Behöver hon nån draghjälp, egentligen? Jag hamnar hos Malin Persson Giolito, som skriver skickligt (hon skriver definitivt bättre än sin berömde far) och spännande om barn i utsatta positioner. "Störst av allt" är kanske den av hennes böcker som nått flest läsare och många tv-tittare genom Netflix-serien. Men jag tänker speciellt på "Bara ett barn", om den 7-årige Alex som har alla tänkbara problem.

En sak är i alla fall klar: om du av någon anledning missat att bekanta dig med Malin Persson Giolito finns det många goda skäl att ändra på det. Hon ser barn med klar blick, och barnsligt blir det förstås aldrig.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig läst något av henne, så för mig var dörren allt annat än vidöppen ;)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Finns en hel del att välja på.

      Radera
  3. Jag har inte heller läst henne, tänker att hon skriver mest deckare och det är inte riktigt min grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är inte deckare rakt av, det innehåller betydligt mer.

      Radera
  4. Jag har läst alla hennes böcker och med stort intresse. Är väldigt förtjust i både hennes språk, hur hon skriver och handlingarna. "Bara ett barn" hade nog jag också valt- Eller möjligen "Mamma sa att jag inte fick berätta" av Cathy Glass. Gripande och med anknytning till en sann historia. Gripande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glass-boken kände jag inte till! Malin PG är riktigt bra.

      Radera
  5. Nu gillar jag hennes pappa också. Har läst alla hans böcker. Och det har jag gjort med Malin Persson Giolitos böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker GW lätt blir onödigt mångordig och tjatig, men "Gustafs pojke" tyckte jag var rakt igenom bra.

      Radera
  6. Malin Persson Giolito är jättebra. gillar Leif GW också, för det mesta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Familjen har viss känsla för skrivande, det kan ingen ta ifrån dem!

      Radera
  7. Alltid bra med tips och att du öppnade en dörr där åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där finns mycket att hämta, jag lovar!

      Radera
  8. Den tyckte jag riktigt mycket om! Även Störst av allt skulle kunna klassificeras som ungdomsbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Jag fick intryck av att MPG verkligen begrep hur ungdomarna tänkte och reagerade. Skickligt, eller hur?

      Radera