måndag, mars 01, 2021

Westwood från topp till tå

Slips är något många män avskyr innerligt.

Det är synd. För om man tillhör den människotyp som ofta förväntas dyka upp i uniformsliknande kläder, alltså kostym och skjorta, är ju slipsen nästan den enda chansen att klämma dit ett utropstecken!

Vivienne Westwood förstår det. Och när jag ser hennes kostymkillar i utställningen på Millesgården blir jag visserligen jätteförtjust i de färgglada rutorna i tyget, men det som är riktiga lyckopiller, det är slipsarna!

Min man tillhör slipshatargänget. Jag har försökt blidka honom. Har försett honom med en kinesisk handmålad tiger på siden, en med Mona-Lisa och några andra med mönster som enligt min åsikt borde vara klart uppiggande, men min framgång har varit ytterst behärskad. Ja, ni kan titta på bilden nedan och skapa er egen uppfattning!

Den tjusiga kysslipsen som den brittiska punkmodedrottningen knutit om halsen på sin manliga modell (övre bilden) har jag dock inte stött på. Om jag gör det kommer jag att köpa den. Och om Maken vägrar använda den (han är rätt bestämd motståndare) kan jag väl ha den själv?!


Ingen kan komma och säga att jag inte försökt pigga upp Makens slipsförråd. Här finns
älgar, giraffer, kossor, en slipsslips, den kinesiska tigern och så Mona Lisa förstås! Det får
 räcka som bevis för min ambitionsnivå.

Tänker att det kanske är lika bra att visa er några av Dame Westwoods fotbeklädnader. Medan jag ändå håller på, så att säga. Det blir en hatt också, så vi går från topp till tå ... Undrar just varför jag inte tog ännu fler bilder?



Alla bilder förutom den på makens slipsar är som ni förstås redan hajat tagna på utställningen "Vivienne Westwood: Punk & glamour. A private collection". På Millesgården t o m den 9 maj.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Härligt med denna förförståelse av vad som väntar mig här på Millesgården. För se utställningen ska jag göra. Och Milllesgården är ju fin i sig och har mycket att erbjuda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ätit god lunch där också, men vet inte om det är öppet i coronatider? Utställningen är hur som helst värd ett besök.

      Radera
  2. Det är roligt med slipsar, även om jag inte använder det så ofta nu för tiden. Jag har nog över hundra slipsar i garderoberna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det var inte dåligt! Du får kanske börja använda dem igen? Har du nån med kyssar eller Mona Lisa???

      Radera
  3. gørsnyggt, man kan ju göra en kjol av gamla slipsar, makens favorit är en saxofon-slips 🎷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena Adelsohn-Liljeroth hade en sån klänning när hon var kulturminister. Kul, men inget för mig!
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2011/04/nar-mannen-slipper-slipsen.html

      Radera