lördag, april 03, 2021

Veckans mening – om tankeverksamhet

Veckans mening hämtar jag ur veckans läsning, efter initiativ av Skriv-Robert. Kul om fler hänger på! Det ska vara en mening som får läsaren att hejda sig om än aldrig så lite. Kanske är den rolig, kanske är den sorglig eller, som i den mening jag väljer denna gång, helt enkelt tankeväckande. För den här frågan dyker upp i "Tuktans ljuva år" (I beati anni del castigo) av Fleur Jaeggy, en roman som jag nu är mitt i (men inte är entusiastisk över). Bra fråga, menar jag, som inte har svaret, fast spontant vill jag säga nej. Vilket är ditt svar? 

Kan man tänka utan ord?

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Tycker också att detta är en bra fråga som fick igång tankarna. Frågan har även jag läst/hör i andra sammanhang.
    Något svar har jag dock inte då och inte idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man ju grunna lite ...

      Radera
  2. Hmm, utan ord blir det nog fråga om instinkter. Det är väl vad vi tror skiljer oss från djuren. Om vi inte ens i tanken kunde formulera ord, då skulle nog allt handla om mat, sömn och fortplantning.

    SvaraRadera
  3. ja, och känner mig inte djurisk när jag sitter i vårsolen och njuter

    SvaraRadera
    Svar
    1. tittar på nyvakna humlor, varken hungrig, trött eller kåt

      Radera
  4. tittar på nyvakna humlor, varken hungrig, trött eller kåt

    SvaraRadera
  5. Rent spontant säger jag också nej, men om jag skulle tvinga mig kunde jag kanske tänka i bilder, men det skulle inte bli naturligt om man säger så.
    Glad Påsk:-)

    SvaraRadera
  6. har lite svårt att tro att en kan tänka utan ord. är inte förtjust i Tuktans ljuva år. jag gillar däremot Yoko Towada som har givit upphov till min Veckans mening

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte tänka utan ord i alla fall. Jag drömmer till och med i ord. Enligt Gardners intelligensteori har jag ingen visuell intelligens, men gott om språklig. Kan han ha haft lite rätt I alla fall?

    SvaraRadera