måndag, april 12, 2021

Nu hör jag våren!

Det finns vårljud. Tveklöst.
Fågelkvitter, visst.
Första koltrastdrillen, överflygande tranor, gråsparvstjatter som intensifierats, skator som bygger på sitt gamla bo med ännu en våning.

Men när jag lyssnar på våren hör jag också annat. 
Knastret av grus under promenerande fötter. Det är vinterns sand som ännu inte sopats upp. Spridda röster, orden går inte att urskilja, men det låter trivsamt, småpratigt.

Barn på gården med glada rop. Några hoppar rep. Testar trehjulingen. Minns hur vi så här års brukade rota fram spelkulorna och gräva gropar i lerig mark. Jag blev oftast av med mina, först de få fina i glas, sedan försvann alla de andra också, de billigare.

Nu spelar jag inte längre kula förstås, får för mig att ingen annan gör det heller, oavsett ålder. Har inga ungar att hoppa med eller ens veva rep åt, nu nöjer jag mig med att lyssna. Och låter så småningom mina egna skosulor spä på knastrandet som hör den ouppsopade våren till.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Att spela kulor gjorde jag också. Minns byteshandeln mellan oss barn, mest tjejer.
    Sover mot (den lugna) innergården. Det enda jag hör är fiskmåsar eller om det är trutar. Sedan har vi en förskola i grannhuset där barnen lämnas sommar som vinter vid niosnåret och hämtas senast klockan 16. Första och sista timmen är det utomhusaktiviteter som gäller för barnen oavsett väder eller årstid. Så tyvärr inget nytt här under våren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hör ju måsar eftersom vi bor vid vatten, trodde inte de orkade ända hem till dig? Stojande barn låter trevligt, till viss gräns ...

      Radera
  2. Jodå, jag hör den också. Men med varierande styrka.Känner igen mig delvis i det du skriver. Har förr om åren spelat kula med barnbarnen och vevat hopprep och även hoppat. Men i år blev det inte. I alla fall inte ännu. Men maj månad är ju kvar så kanske kan det bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta av våren har vi väl ändå kvar framför oss!

      Radera
  3. Våren lockar fram det poetiska också!

    Fågeldrillandet kan även locka fram andra sidor.
    - När vagnade du i dag? frågade jag mannen min.
    - Vid fem... Dp gick jag ut och ruskade om citronträdet.

    Och nej, det är inte en metamorfor till att slå en drill utan det var för att få slut på koltrastens drillande där den satt i trädets topp.

    SvaraRadera
  4. Anonym6:03 em

    När man kunde börja cykla - DÅ var det vår.
    Hoppa rep och spela kula. Den första maskrosen
    vid dikeskanten. Musöron på björkarna - doftar ljuvligt.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera