måndag, april 19, 2021

Generationsskifte

Vi står inför ett generationsskifte. Hör hur blomsterförsäljaren säger, att köpetulpanerna, de där i rejäla buntar, är på upphällningen. I vanlig ordning har jag burit hem väldigt många sen i december (tror jag började då om inte ännu tidigare ...).

Jag har glatt mig åt de frasiga bladen, de kraftiga knopparna, den obändiga livskraften som får dem att växa en decimeter minst, trots den magra skaffningen de får. Ja, bara vatten, alltså. Fast jag byter till färskt i vasen, lite får man ju ändå gulla med dem. Sedan behåller de sin skönhet, även om den förändras, tills sista bladet kroknar och trillar av.

Men nu är det inte långt kvar innan vi får glädja oss åt den nya generationen, den vars lökar har övervintrat i backen och nu noterat att våren är här. Raderna med blad blir tätare, grönare och kraftigare för varje solig dag. Snart, snart är det dags ... En sann fröjd för ögat, även om de inte hamnar i vas. 

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. fick härlig orange bukett till min födelsedag av sonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Bästa presenten! Grattis i efterskott, var det nyligen???

      Radera
  2. Jag har också köpt tulpaner sedan december och inser att deras säsong inomhus hos mig är över. Jag har ett par buketter som klarar sig ett par dagar till men sedan får det bli lite andra snittblommor. Krokusdalen har vi passerat och beundrat och nu blir det snart tulpandalen.
    Var idag en sväng till körsbärsdalen i Kungsan och nu var blommorna utslagna- Väldigt vackert att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På onsdag blir det körsbärsdag för mig tror jag! Härligt att vi har såna tillgångar i vår stad!

      Radera
  3. Då jag inte har gröna fingrar med köptetulpaner (heller) ser jag fram emot de "riktiga" tulpanerna. På Vanadisplan finns det en hel "odling" i olika kulörer och färger - bland annat. På vår innergård har jag också sett plantorna idag. Fördrar dom "riktiga" faktiskt, eftersom jag har noll tur med snittblommorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar dem alla, utan undantag! Och är glad och tacksam att man tagit så pass frikostigt av våra skattepengar och satsat på blommor. Det finns ju lökbackar på en rad ställen, det ena finare än det andra!

      Radera
  4. Jag älskar tulpaner! Ja, alla blommor gläder mig.
    Det borde ha varit tvärtom men jag har handlat färre blomster än innan pandemin. Beroende på att jag ehandlat så mycket. Och dragit hem med handkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja blommor köpes väl inte så ofta på nätet, det verkar rimligt. Du får ta igen det nu, snart kan du plocka vilda blomster dessutom.

      Radera
  5. Fint skrivet om tulpaner, håller med dig fullständigt, här har det köpts tulpaner i parti och minut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - utan tvekan en favoritblomma!

      Radera