torsdag, maj 19, 2022

Hur "boklig" är min familj?

Har övriga i din familj bokintresse? Det är Mia i bokhörnan som undrar, som avspark inför den helg som nalkas.

Den frågan kan jag tryggt besvara med ett ja. Fast det finns ju nyanser ... Om vi tar det från början så läste min mamma hur mycket som helst, olika sorter. Hon grundlade tveklöst mitt bokintresse (och det för blommor!). Pappa föredrog reseskildringar, min teori är att han på det viset "reste" trots att han inte kom utomlands förrän på äldre dagar.

Mannen jag är gift med är son till en bokhandlare, och det skulle förstås inte behöva betyda något, men i hans fall har det gjort det. I dag läser Maken mer än jag, han är förskonad från perioder av boktrötthet som jag drabbas av då och då (är inne i en sådn svacka just nu).

Våra barn älskade böcker från start, vi hade alltid gott om spännande saker hemma, högläste ofta, och både Sonen och Dottern kunde kallas bokslukare. Nu läser fortfarande Dottern, medan Sonen tappat farten. Dock är hans tvååring klart road av böcker, jag har ju sparat våra Alfons Åberg från förr och många fler, så jag hoppas att intresset kommer att finnas också framöver! 

Barnböcker fungerar som inkörsportar till litteraturens värld, och det är jätteviktigt! Betyder massoe för framtiden, för språkutveckling, för empati, för öppenhet inför nya människor och miljöer. Man har aldrig läst en endaste bok i onödan, brukar jag predika ...

Detta är, hoppas jag, bild på en blivande bokslukare. Han är på god väg in i bokstävernas förtrollande värld!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. vilken bedårande bild! han blir säker en läsande person. det roligaste jag visste var att läsa för barnen. och barnbarnen, så klart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att han bli en riktig bokmal - men konkurrensen om uppmärksamheten är svår.

      Radera
  2. Härligt med böcker och ett delat bokintresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag och min man flyttade ihop hade vi åtminstone ett par hyllmeter med dubletter av diverse böcker ...

      Radera
  3. Det ska böjas i tid- Å ditt barnbarn verkar ha ärvt farmors och farfars gener. Älskar kan lockar - så charmigt:-)
    Min pappa läste ingenting förutom morgontidningen från första till sista sida. Min mamma läte mest feelgood romaner. Jag själv var en riktigt slow starter. Böckerna som tillhörde undervisningen läste jag såklart, men det dröjde tills jag var 12-13 tills Enid Blyton kom in i mitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att han blir en bokläsare. Misstänker dock att Enid B kommer att vara helt omodern när han är i den åldern - och det trots att hans farmor översatt flera av hennes böcker ...

      Radera
  4. nej, hela familjen läser inte, varierar ganska mycket, barnbarnen lyssnar också mycket på böcker. Barnbarnen har alltid gillat när man läser för dem. Underbar bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är den enda i familjen som lyssnar på böcker, men Dottern kör poddar flitigt. Visst är han gullig min lille älskling!

      Radera
  5. Fin bild ett sådant pussel köpte jag till Noah också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det funkar! Han lärde sig bokstäverna hur snabbt som helst.

      Radera