måndag, maj 16, 2022

SELFIE för tjugonde gången!

SELFIE-stafetten fortsätter, denna gång som är den tjugonde i ordningen är det Femfemman som håller i tömmarna. Nya infallsvinklar, så bra! Fast reglerna är de samma som vanligt!

1Postadress: Stockholm

2. Ett rum: Mitt eget sov-

3. En plats i mitt hjärta: Värmskog (där jag bodde som barn och dit jag ofta återvänder)

4. En god egenskap hos mej: Glad (för det mesta fast inte just idag, vaknade genomförkyld för första gången på mycket länge)

5. En sämre egenskap:  Dåligt för att inte säga uselt tålamod

6. Svårt att motstå: Dajm (har bevisligen det som på engelska kallas "sweet tooth", inte bra i kombination med dålig karaktär ...)

7. Svårt att stå ut med:  Massinvasionen, den ofrånkomliga, av sommarens alla insekter (de bits ju!)

8. Överskattat: Nobelpristagare (i litteratur, de andra vet jag så lite om) 

9. Underskattat: Erfarenhet 

10. Stolt över: Två barn, två barnbarn, fyra böcker, nästan 7000 blogginlägg, över 50 år som journalist

11. Trevlig hushållssyssla: Tittar i kyl och frys (för att hitta på något till middag)

12. Mindre trevligt hushållsgöromål: Strykning (som jag faktiskt avskyr men ibland blir man ju tvungen, jag har bloggat ett antal gånger om detta)

Nu blir det spännande att se hur många fler som hoppar på tåget denna gång! Nästa måndag är det  Kicki som ger oss andra tolv nyckelord att reagera på! Alltså ännu en stafettpinne att hugga tag i! Vi lägger oss i startblocken.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. mitt tålamod är också kort. sweet tooth är jag tyvärr också begåvad med. kunskaper och erfarenhet är väldigt underskattat. men inte är nobelpristagarna i litteratur överskattade? någon, kanske, men långt ifrån alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt ifrån alla, självklart. Vilket är en evig tur. Och smaken är ju som bekant delad!

      Radera
  2. Anonym12:41 em

    Strykning försöker jag undvika i möjligaste mån. Nästan lika tråkigt som matlagning. Men det sista måste ju göras ...stryka kan man nästan undgå.
    Visst har vi alla mycket att vara stolta över... Så kul att ha gett ut böcker. Skrev en om min mamma...och demonen... men gav upp efter att ha fått tillbaka tre manus. Just då, efter hennes död, var det viktigt att skriva av sig!
    Krya på dej! Inget kul med vårförkylning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade gärna varit utan min förkylning, men det är så länge sen sist att jag inte bör klaga! Matlagning är roligt ibland men långt ifrån alltid ...

      Radera
  3. Anonym12:41 em

    Har ju blivit anonym.... jättekonstigt... // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste ha missat nåt litet klick nånstans?

      Radera
  4. inget eget sovrum men eget bibliotek 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarkfritt? Då så!

      Radera
    2. vet inte, kan somna i läsfåtöljen 🙂

      Radera
  5. ännu en resttenta avklarad! https://mrscalloway.blogspot.com/2022/05/selfie-nr-3-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt att du gör "bakläxa" eller "resttenta" som du kallar det! Utmärkt selfie bjuder du på nu igen, med nötväcka, negligé och extra allt ...

      Radera
  6. En igenkännande Selfie i det mesta. Nickade till mycket. Men böcker har jag inte skrivit och det lär inte bli några heller. Men jag läser å andra sidan mycket av det andra skriver. Har läst ett par av dina böcker också och det långt innan vi blev bloggvänner.
    Vad gäller nästa vecka så är det inte jag utan Kicki på "Travarens kennel" som tar över stafettpinnen. Men vecka 22 är det jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer ofta mellan oss, det råder ingen tvekan om den saken. Jaså, har jag blandat ihop korten - ska korrigera det!

      Radera
  7. Visst är det skoj att "vi" nu har fått ihop 20 Selfies. Å du kan vara stolt över att det är just du som uppfunnit temat. Hoppas verkligen att stafetten fortsätter under hösten.
    Vi är rätt lika idag. Fyran, femman, sjuan, åttan och nian skriver jag under på direkt:-)
    Å japp, du kan verkligen vara stolt över dig själv och vad du har åstadkommit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland när pensionärstillvaron känns extra tråkig får man ge sig själv en liten klapp på axeln - om nu ingen annan gör det ... ;.D

      Radera
  8. Mycken igenkänning i din fläta.
    Tänk, att den här SELFIEn blev så populär att den går som stafett nu! Jättekul!
    Din sista fråga håller jag inte med om, jag gillar att stryka och göra fint🤣 Kanske det är pedanten i mig?
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja titeln pedant passar i alla fall inte på mig! Numera köper jag aldrig kläder som måste strykas efter tvätt. Bortkastad tid!!! I min värld alltså.

      Radera
  9. Inte kul att vakna genomförkyld, krya på dig!
    Dajm är jättegott!, älskar choklad! Ja dessa insekter ,-)) fästingar, bla Håller med erfarenhet är underskattad!
    Kul att titta in och läsa dina svar! Ha det fint
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag i a f vaccinerad mot fästingsjukan ... myggvaccin lär det inte finnas nåt!

      Radera
  10. Fy för förkylning, om den måste får den hellre komma i november....det hostades en hel del igår på bussen hem från kryssningen, nu hoppas jag att det inte var något smittbart.
    Jag är mycket förtjust i Värmland, har genom åren campat på många fina ställen. Värmskog känner jag dock inte till. Hört talas om Mattila, en liten by nära norska gränsen? Firade julveckan där ett år, önskar mig tillbaka för att se hur vackert det är på sommaren. Tålamod! Tänk att en del av oss inte fick något vid födseln, vilken miss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja tålamodsgenen uteblev här ...
      Men Värmland är fint, året om! Fast just den byn känner jag inte till.

      Radera
  11. Heisann! Ikke noe moro å stryke, det er jeg helt enig, i og særlig da det var tre menn i hjemmet og alle skulle ha strøket skjortene sine på festdager.
    Jeg skyr Lia i Telemark rundt St.Hans-tider for da er det småfluer overalt: i ører, nese, øyne og munn, de finner veien inn og svermer rundt hele tida.
    Daimis er kjempegodt, spiste en senest i går, men sjokoladen spiser jeg ikke (redd for tennene!) Erfarenhet er absolutt noe å verdsette. Ha ei flott uke ;:OD)

    SvaraRadera