måndag, maj 30, 2022

Näst sista stafettsträckan: SELFIE 22

För tjugoandra (!) gången är det dags för en SELFIE, fast det här och nu handlar om att beskriva sig själv utan att nödvändigtvis ta en bild. Den här veckan är det Ditte som delar ut nyckelorden. Och jo då, det är bara att erkänna: ett och annat litet "att" får man ta till för att få ordkedjan att hänga ihop!

1. Stjärntecken där jag är född: Skorpion

2. Något/någon som gör/gjort mig glad: Nattsömn av det oavbrutna slaget

3. Uttråkad. Av vad? TV-reklam

4. Styrka/egenskap hos mig som jag uppskattar: Många idéer

5. Egenskap hos mig som jag är mindre förtjust i: Riktigt envis (i vissa fall kan jag t o m vara långsint ...)

6. Något som intresserar mig: Sport, konst, litteratur, foto, film, mat, ordsnickrande ...

7. Tid. Vad lägger jag gärna tid på? Egna funderingar (inte ofta så himla djuplodande)

8. Önskan/önskningar inför sommaren: Riktigt mycket fint väder med sol och bad (och regn på nätterna)

9. Något som känns somrigt:  De färska, närodlade och ljuvligt doftande jordgubbarna

10. Vad vill jag lära mig:  Att dreja (det vore åtminstone roligt att prova, jag har testat så många andra sorters hantverk men aldrig denna)

11. I en vänskap värdesätter jag: Att en hemlighet förblir en hemlighet

12. Något jag kan rekommendera: Tidning, tryckt på papper (det är inte alls samma sak att läsa tidning eller lösa korsord på nätet, även om det naturligtvis fungerar  iofs uppdateras de digitala ipplagorna oftare men det hjälper inte)

Nästa vecka är det Mrs Calloway som "delar ut stafettpinnarna"  då handlar det om slutsträckan innan det blir sommaruppehåll. Om SELFIEn återuppstår fram på höstkanten återstår att se!

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Ja, den här "Selfiesen" har ju blivit som du skapade har verkligen bestått. Himla roligt.
    Intressant att läsa dina svar och även här nickar jag igenkännande till flera av dem.
    Vad gäller en papperstidning så vill jag gärna ha en sådan. Inte alls detsamma att läsa via nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är fascinerande att papperstidning som lösnummer numera kostar som en pocketbok! (om än en pocketbok på extrapris)

      Radera
  2. Jag har en papperstidning tre dagar per vecka. Lite att prassla med.
    För övrigt instämmer jag i en del av dina svar! Mina kommer imorgon.
    Tänk, denna SELFIE som du startade blev ungefär fem månader lång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland överträffar verkligheten teorin! Låt oss fortsätta prassla med våra tidningar, det har en trivselhöjande effekt.

      Radera
  3. att ha många idéer och vara envis är en riktigt bra kombo ibland. långsint? vissa saker bör en verkligen komma ihåg. har alltid varit galet förtjust i jordgubbar, gärna direkt ifrån plantan. papperstidningen är vida överlägsen nättidningen. korsord och sudokun är inte det minsta roligt att lösa på nätet. hoppas att selfien återuppstår till hösten. på något sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag löser ibland både sudoku och korsord på nätet, det kan vara bra att dra upp bildkryssens bilder i storlek ... men papper är bäst. Längtar till de första jordgubbarna, de måste komma snart!

      Radera
  4. Visst är det en helt annan sak att hålla och läsa i en papperstidning! Går inte att jämföra. Bara doften av jordgubbar är sommar, för att inte tala om smaken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och smultron ... men det är så jobbigt att först hitta dem, sen plocka dem ... dock har jag sett mycket smultronblom men de brukar duka under för gräsklipparen.

      Radera
  5. Hoppas verkligen att denna roliga och kluriga utmaning fortsätter under hösten. Det vore himla synd om Selfien gick i graven.
    Och idag har vi i stort sett samma åsikt om allt. Kanske med undantag för drejandet. Känner flera kvinnor i vår ålder som börjat dreja efter att de gick i pension. Och en kvinna är otroligt framgångsrik med utställningar runtom i Sverige. Jättekul tycker jag. Så det är "bara" att sätta igång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att det inte kommer att bli så mycket drejat, men jag får klara mig ändå!

      Radera
  6. Anonym12:39 fm

    Du behöver ju inte bli krukmakare! Jag fick en drejning i 60-årspresent. En till av tjejkompisar fyllde samtidigt. Vi hade vansinnigt roligt, både vi som drejade och de som dokumenterade och kommenterade, och jag fick en tid senare hämta två små blå sockerskålar (jag visste inte att de skulle krympa i värmen, hade tänkt mig rejäla godisskålar).
    Det är aldrig försent för nåt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det är aldrig försent för nåt roligt." Där sa du nåt!

      Radera
  7. Anonym12:40 fm

    Äsch, nu blev jag anonym igen. Blogglad är det som ska släcka och sova nu miss i nassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar vad det är som skickar in dig i anonymitetens gränd?

      Radera
  8. Jag är med sporadiskt i de här ordlekarna, men tycker det är väldigt kul när jag gör det! Så tack för att du startade den. Jag har inte heller provat att dreja någongång, det skulle vara kul. De svenska jordgubbarna är verkligen något extra, har inte hittat lika goda någon annanstans. Försökte odla egna här i Portugal, men det gick inget bra alls. I Sverige hade jag ett stort land..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hänger på! Men varför går det inte att odla gubbar i Portugal, verkar väl jättekonstigt? Du får åka hem hit och smaka på årets skörd, då ...

      Radera
  9. Jodå SELFIEN fortsätter i mitten av Augusti omk, det har jag skrivit på min blogg ,-)))
    Ja soligt och varmt får det bli, det behöver vi alla nu. Håller med , det är något visst med papperstidningar och böcker, den känslan är härlig. Härligt att sova bra ,-)
    Doften av jordgubbar och annat. ,-))
    Ha en fin sommar! Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, det blir en fortsättning!!! Kul! Önskar förstås dig också en fin sommar!

      Radera
  10. Ack ja, en tidning som luktar trycksvärta, det var längesen jag hade i min hand. Vi som bor på landsbygden har inte fått dagstidning utdelad på vettigt vis på många år, I bästa fall med lantbrevbäraren på eftermiddagen, numera med PostNord varannan dag...Du har stor intressesfär precis som sig bör inom ditt gebit. Att dreja är nog en större utmaning än man tror, såg en serie på SVT där man handfast fick lära sig. Nobbade de belgiska gubbarna idag trots det billiga priset 35,-asken. Jag vet hur besviken jag blir när de inte smakar svensk sommar! Fin fläta! Glad sommar, den börjar imorgon säger almanackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu bestämmer vi oss för att det är sommar! Såg jordgubbar för 80 kr litern,det blev inget köp ... Himla frustrerande med gles utbärning av både post och tidningar, där har det verkligen gått bakåt.

      Radera