fredag, augusti 12, 2022

Romantisk biosommar kanske passar?

Det är Hannele som i sitt bokparadis nu sätter strålkastaren på de romantiska filmerna, de där som vi ser om och om igen utan att tröttna ... Skrev just i min kommentar på hennes blogg att jag konsekvent väljer bort de blodiga, grymma historierna om jag i förväg inser vad som väntar när filmen rullar igång. 

Att "Pretty Woman" är en favorit i den romantiska genren, det är vi många som är överens om. Minns att Pernilla Wiberg bekänt att hon sett den hur många gånger som helst, det har även jag. Kan replikerna, minns bildväxlingarna, skrattar i förväg åt saker som jag vet ska komma!

Julia Roberts kan jag se i snart sagt vad som helst, älskar hennes oklassiska skönhet, tycker alltid att hon är jättebra  är väl i grunden så förtjust i henne att jag är direkt okritisk ... "Min bäste väns bröllop" hör hemma i den mysiga romantikgenren, liksom "Notting Hill" som dessutom har helt fenomenala  birollsfigurer.

"When Harry met Sally" bjuder på oförglömliga scener och många skratt. Har gjort Katz´s delikatessfik på Manhattan till en turistattraktion! Repliken: "I´ll have what she´s having" sitter som en smäck, ni minns ju varför eller hur?

"Broarna i Madison County" av och med Clint Eastwood och Meryl Streep är romantik i medelåldern. Bygger på en bok av Robert James Waller som jag inte läst. Fantastisk åtminstone som film, borde kanske läsas?

"Midnight Cowboy" med Dustin Hoffman och Jon Voight är romantisk på ett helt annat vis, handlar om vänskap. Filmens musiktema är suveränt: "Everybody´s talking" (av och med svenskättade Harry Nilsson). 

Ang Lees "Brokeback Mountain" handlar om kärlek med förhinder: två män, en förbjuden relation och en förkrossad hustru. Så berörande! Vilket jag inte väntade mig när jag började titta. Mina fördomar kom på skam. 

"En officer och gentleman" med Richard Gere i huvudrollen har poppat upp igen, finns nu på SVT Play, sänds också i ettan i morgon kväll. Minns att jag såg den och njöt, fast det är förstås några år sedan  filmen kom 1982, så jag är osäker på om den håller. 

Så om nu augusti byter skepnad och blir en kylslagen och regnig historia finns mycket värme att hämta hem till tv-soffan. Man kan kanske rent av gå på bio? Julia Roberts finns i (minst) en ny film: "Ticket to Paradise" med George Clooney. Låter lovande.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. många bra sevärda, flera med Richard Gere finns i min hylla, When Harry met Sally tillhör en av mina fina dvd-fynd på loppis, lycklig över svtPlays stora utbud ❤️ filmerna behöver inte vara helt pinfärska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmerna behöver verkligen inte vara färska! Finns så otroligt många gamla godingar!

      Radera
    2. Mrs Robinson skulle passa i listan

      Radera
    3. Du menar "Mandomsprovet"? Jo då, den med.

      Radera
  2. Anonym12:17 em

    Du har alldeles rätt i det du skriver om Julia Roberts !
    Läste "Bridges in Madison County"; gillade högt. Har sett alla filmerna utom Midnight Cowboy. - Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midnight Cowboy är sevärd inte minst för Dustin Hoffmans skull. Och låten ...

      Radera
  3. "Mitt Afrika" med Meryl Streep och Robert Redford är en av mina favoritfilmer och kan väl också räknas in i den romantiske genren?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Anonym3:04 em

    Jag har sett några av filmerna, men bara Broarna mer än en gång. Jag läste boken, grät hejdlöst... både av boken och filmen.
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart näsduksbehov, man blir ganska snyftnödig ...

      Radera
  5. Jämfört med mig är du ju allätare, både vad gäller böcker och filmer. Då är det "värre" med mig. Jag klagar högt över det bedrövliga tv-utbudet just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tablå-tv är inte mycket att lita på i dessa dagar.

      Radera
  6. Instämmer helt! Dessa filmer har jag sett och jag har gjort det flera gånger. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite extra fint att man kan se om och gilla, repris efter repris!

      Radera
  7. Underbara filmer allihopa! Har dock inte sett Midnight Cowboy? Fnissar lite när du nämner biroller i Notting Hill, han som bor med Hugh Grant är ju underbar! Ja, Julia Roberts är så bra, dock har jag inte sett Pretty Woman så många gånger. Broarna i Madison County har jag bara sett en gång, men oj, den vill jag se igen, Meryl Streep och Clintan...lovely!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela gänget i Notting Hill är faktiskt superbra ... bokhandelsbiträdet ska man inte glömma! Om Midnight Cowboy dyker upp tycker jag du ska slå till på den också.

      Radera
  8. En officer och gentleman kan man se i svtPlay nu ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan, det står i min text ovan och där finns länken också! (du såg kanske inte det)

      Radera