söndag, augusti 14, 2022

Skyltsöndag med små skyltar – på Skansen

Åktur i bilbanan med faster. Visst finns det skyltar längs vägen, men dem brydde sig
inte Klas om ...
























En heldag på Skansen i sommarsol tillsammans med mina två barn, svärdotter och två barnbarn blir ett av sommarens bästa minnen att tänka tillbaka på när kvällarna är mörka och vinden snål. Vi gick långt och länge, hittade björnar och älgar, får som ville bli kliade mellan hornen och ekorrar som åt ur en utsträckt hand (inte någon av våra händer, dock). Järven kutade förbi, sälarna höll sig mest under vattenytan, medan den fantastiska lappugglan höll oss under sträng uppsikt.

Visst är det en upplevelse att vandra runt på Skansen tillsammans med barn. Fast det är nog inte ett nöje som alla kan unna sig. Säg att det handlar om ett föräldrapar med två barn mellan 4 och 15 år. Entrén för en vuxen går på 220 kronor. För barn betalar man 70 kronor (0-3-åringar går in gratis). Vill du åka bergbanan upp kostar det 30 kr per person. Och vill du gå in på Akvariet (det vill du sannolikt, för där vet du garanterat att djuren syns) betalar den vuxne 140 kronor till, barnet 70. 
Alltså kostar enbart entrébiljetterna 1000 kronor (bergbanan inte medräknad). Lägg till bussbiljetter eller parkeringsavgift.

Åka karusell eller bilbana? 30 kronor per bil, exempelvis. Hungrig? Jo då, mat finns det, men riktigt gratis är faktiskt inte den heller ... fast man kan förstås ha matsäck. Önskemål om glass blir det lätt om sommardagen är fin. Där gick det ett par hundringar till. Raskt har ytterligare en tusenlapp fått vingar. Kanske villhöver barnen också något de ser i shoppen? Visst, det finns ett litet ord som heter "nej" men det är inte alltid lätt att använda!

Skansen är en turistmagnet och en pärla, av stort kulturhistoriskt värde. Både barn och vuxna vill se de sällsynta djuren. (De bevarade byggnaderna lockar dock en annan publik än barnfamiljerna.) Många som besöker Stockholm tar det för självklart att ta sig till Djurgården, där Skansen är en av de stora attraktionerna. Även de som finns året runt i huvudstaden vill gärna gå dit. Dock är det lätt att räkna ut, att många inte har råd. Hur kan det inte finnas en familjerabatt?

Visst, det finns årskort. Kostar 365 kronor. Då får ett barn mellan 4 och 15 gå med gratis. Så vill man gå igen och igen blir det en skaplig rabatt, absolut. Vilket knappast är aktuellt för den som valt att "hemestra" i Sverige. För Jonas Wahlströms akvarium, som är ett separat företag, ligger priserna fast.
Ukrainska medborgare går dock in gratis! Snygg gest, i och för sig. Men jag upprepar: Hur kan det inte finnas en familjerabatt för en vanlig svensk familj? Alla har inte jättegott om pengar!

Jag tänker uppmärksamma Skansens chef John Brattmyhr på det här inlägget. Blir spännande att se om han svarar. Gör han det ska ni få veta det!

Detta är alltså ännu en Skyltsöndag i Blogglandia, denna gång med ett väldigt tydligt tema hos mig och jag erkänner gärna att just skyltarna i dag inte är det centrala i min bildskörd ... de råkar ju dessutom vara rätt små ... Om du klickar dig över till BP har hon listat bloggarna som brukar skylta!

"Sopa eller soppa" står det på väggen i Lill-Skansens kök. Det blir naturligtvis soppa,
god soppa när Klas är kock!
Klas klappade försiktigt på boaormen Snoddas i terrariet. Men huvud och svans fick man
inte röra, det står klart och tydligt på skylten.

Den kraschade jeepen intresserade Klas, men reg skylten var det mest jag som var road av.
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Du fick till bra skyltar tycker jag. Den sista Bengalen gillade jag allra bäst. Mycket tänkvärt är det du skriver, alla barnfamiljer har inte råd att gå på Skansen och en rejäl familjerabatt skulle absolut behövas. Hoppas du får ett svar!
    Jag förstår Klas som inte alls bryr sig om skyltarna där han drar fram i den fina bilen med sin faster. Vem skulle göra det när man har en ratt framför sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltför många som har en ratt framför sig struntar i skyltarna, skulle jag vilja påstå ...

      Radera
  2. Tack för en underbar skyltsöndag med många sanningar i!
    .När mina barn var små så åkte vi till Stockholm, Gröna Lund och Skansen. Jag fick gå till banken och hämta mer pengar.
    För ett par år sen åkte jag som farmor, näst yngsta barnbarnet och dennes föräldrar till Legoland och tala om pengar! Inga rabatter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att man har några kronor att hämta i det läget!

      Radera
  3. Håller verkligen med dig, hutlösa priser blir det ju! Men vet ju att Skansen höll på att slå igen under pandemin...
    Klappa en boaorm, jo jag tackar jag! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det hur mycket folk som helst där.

      Radera
  4. Vilka fina bilder du tagit med lille Klas i huvudrollen. Han är så himla söt. Gissar att han och hans syster hade förmånen att få besöka Skansen kostnadsfritt. Du har helt rätt, det är hudlöst dyrt. Och ärligt talat tror jag inte att barnen uppskattar Skansen på samma sätt som vuxna. Inte i Klas ålder i alla fall. Och hans lillasyster sov sig säkert genom hela besöket...
    Men en toppen Skyltsöndag blev det:-) Tusen tack för den och länken:-)
    Sedan är jg impad att han "klappar" ormen. Var det en riktig, levande orm. Svårt att tro om du frågar mig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo 0-3 går ju gratis. Men visst är Snoddas en riktig orm! Jag nuddade honom också. Men spindeln rörde jag inte, det finns ju gränser ...

      Radera
  5. Verkligen en tänkvärd skyltsöndag och en del prisskyltar kan man ju se framför sig när du berättar om priserna.
    Trist att det inte finns famijerabatter och jag vet många som valt bort Skansen just p.g. a. att det är så dyrt. Sorgligt. Skansen är inte längre för alla. Hoppas Skansenchefen beaktar ditt inlägg och även svarar.
    Väldigt fina bilder från ert besök och kan tänka mig att ni alla hade en riktigt fin dag här-
    Klas verkar så road av att vara med och se och uppleva. Och inte är ju skyltar så viktiga med faster bredvid i bilen. Bilen var säkert nummer ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grabben gnällde inte en enda sekund och vi var på Skansen jättelänge! Han gillade nog allt, tror jag. Vi vuxna hade ju också kul, inte minst tack vare honom! Vore kul om John B svarade.

      Radera
  6. Fina bilder på Klas. Det lät som en fin dag på Skansen och håller med dig om att det var dyra entréer. Gillar också bilens registreringsskylt.

    SvaraRadera
  7. Stora delar av min familj, dotter, 2 barnbarn och två barnbarnsbarn äntrade Skansen på semestern. Då tillkom också tågbiljett t/r Dalarna. Nattlogi fanns som tur var hos ena barnbarnet. Det hade dock blivit för trångt att ta med även gammelmormor så hon stannade hemma, men löste in Coop-poäng hon (jag) samlat på som täckte inträdet för alla till Skansen. Just till sånt är det himla bra med olika poängsystem i affärer...

    SvaraRadera