torsdag, september 29, 2022

Blandad boksallad för mig, tack!

Mia i bokhörnan levererar troget en helgfråga på torsdagar. I dag skriver hon: Nu kommer en fråga som säkert låter jättedum men jag ställer den ändå:  Varför läser du böcker?

Då vill jag gärna upprepa något som man ganska ofta hör och som jag håller med om: det finns inga dumma frågor! Så hur kan det komma sig att jag tillhör den del av befolkningen som gillar att läsa böcker?

Tror att det finns flera anledningar, ingen sämre än de andra. En handlar om gammal vana, grundlagd vid väldigt tidig ålder och det tackar jag min mamma för. Men när man blir äldre och växer ur sagofacket handlar det om annat. Exempelvis söker man fakta, vill lära sig något  för att man måste eller för att man är nyfiken bara. 

Kanske man vill utforska okända miljöer och traditioner? Bekanta sig med resonemang som utmanar hjärnan? Ta chansen att uppleva stor kärlek i dramatiska omständigheter, sådant som "vanligt folk" sällan möter? Inse att även stora problem kan lösas?

Listan kan göras jättelång. Och det blir därmed en blandad sallad av läsupplevelser, ibland lockar ett, ibland ett annat. Själv skulle jag inte kunna hemfalla till att läsa bara en sorts litteratur. Men jag vet ju att många gör det: älskar fantasy, samlar på biografier eller radar upp sina historiska romaner. Fast i mitt fall är det alltså blandad boksallad som gäller.

Kan inte låta bli att publicera ännu en bild på hösten!
Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. inte tänkt läsande som vana

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också att blanda olika genre men mer sällan fakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir alltmer sällan fakta för min del.

      Radera
  3. Ja, listan kan verkligen bli lång! Gillar också att blanda friskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland vill man ha lättsmält, ibland nåt romantiskt, ibland nåt spännande, ibland nåt tänkvärt ...

      Radera
  4. Tycker att den frågan var väldigt intressant. Varför läser man böcker?
    Nu blandar jag inte olika genren. Väljer mest deckare då jag gillar spänning och en värld som jag aldrig skulle få tillträde till annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det finns dfienitivt väldigt olika deckare också!

      Radera
  5. en blandning blir det ovillkorligen. men för mig bortfaller vissa genrer som romance, skräck, zombier o dyl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre du nämner rör aldrig jag heller. Inte sci-fi eller fantasy heller.

      Radera
  6. Du har nog säkert rätt i det där med att det är en vana också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att ta några sidor innan man släcker på kvällen, visst är det väl en vana?

      Radera
  7. Kan man leva utan att läsa böcker? ;) Boksallad är min melodi också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert, men det blir tråkigare, mycket tråkigare, det är jag säker på.

      Radera
  8. Bra fråga och jag skulle helt instämma i dina svar. Är "född" med böcker och hoppas på att dö med dem nära också.

    SvaraRadera
  9. Jag läser för underhållningen. För att det berikar mitt liv och mina upplevelser. För att det får mig att reflektera och analysera.

    SvaraRadera
  10. Jag har också min mamma att tacka för att jag blev intresserad av böcker.

    SvaraRadera