torsdag, september 15, 2022

Inför e-bokens dag

Mia i bokhörnan har det lite körigt, men inte värre än att hon hinner komma med en helgfråga. Nu är det e-bokens dag på söndag och av den anledningen undrar hon: Hur går det med ditt läsande av e-böcker?

I mitt fall har jag läst e-böcker i några korta och koncentrerade perioder. Då har jag nappat på ett erbjudande från Nextory som för 9 (nio) kronor låtit mig läsa (och lyssna) i en månad. Något nyutkommet har lockat, och sedan har jag lagt på något mer beroende på hur mycket tiden medgett. 

För när månaden är slut tackar jag för mig och tycker att jag fått valuta för de där kronorna. Men vill ändå inte hänga kvar – jag har alldeles för mycket oläst omkring mig på papper. Och det är väl till syvend och sidst det jag gillar allra bäst.

Bibliotekets ljud- och e-boksutlåning har jag inte lyckats komma överens med alls, trots att jag bett om hjälp.

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Jag läser helst inte böcker på padda eller dator eller en "läsplatta" . Men jag lyssnar däremot och har sedan länge "Storytel" som jag verkligen uppskattar. Har också alltid en fysisk bok jag lyssnar på. Gillar att bläddra också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är min inställning också.

      Radera
  2. jag lånar en del e- böcker men flera e-ljudböcker från biblioteket. men helst papper

    SvaraRadera
  3. Bra, då har du i alla fall testat, och då får man ta ett beslut att fortsätta läsa e-böcker eller att låta bli.
    Som du vet har jag än idag inte läst en enda e-bok och inte lyssnat på en bok heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att alternativ finns! Och om man nånsin får ge sig ut på nån resa igen blir det nog läsplatta som gäller. Men först måste man få ett pass ...

      Radera
  4. Svar
    1. Kanske en vanesak? Jag har vant mig!

      Radera
  5. Jag som ju fått en ny hörsel får hjälp av "Legimus"-konto via biblioteket, talböcker med text till. Men , men, jag gillar nog att läsa texten utan tal, det går liksom lite fortare!

    SvaraRadera
  6. Pappersböcker och ljudböcker passar mig bäst, läst väldigt få e-böcker, blivit bara i nödfall när det varit måste läsning i jobbet eller till bokcirkel. Är det Biblioappen som du använt på bibblan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte lyckats få igång den appen ö h t!

      Radera
  7. Jag är inte så förtjust i nymodigheter utan vill ha tryckta böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju varken hör- eller e-böcker särskilt nymodiga längre ... men jag förstår din kärlek!

      Radera
  8. Anonym11:46 em

    För mig tog det flera år innan jag blev sams med att läsa böcker på iPaden. Förstås gillar jag pappersböcker bäst, men jag har absolut inte råd att köpa allt jag vill läsa och att gå till bibblan blir krångligt i längden med min glömska … dessutom tappade jag lusten till låneböcker under pandemin. Så nu läser jag verkligen upp kostnaden för Nextory. Maken vande sig snabbare, men han har sämre syn än jag, och nu är han enögd ett tag framöver (om det alls går att få ordning på gula fläcken) så han gillar att kunna förstora upp texten och få den ljusare.
    I stugan med 12-voltslampor är det suveränt med lysande skärm.
    Men lyssna … möjligen en bok om året på promenad, men minsta longör så drar tankarna iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym11:47 em

      Anonym = Bloggblad

      Radera
    2. För mig funkar det faktiskt så att om jag har en bra hörbok på gång sporrar det mig att gå ut och gå! Läsplattan har ingen sån pluseffekt. Så det blir rätt långt mellan e-böckerna.

      Radera
  9. Jag hade Storytel ett tag, men har inte kvar det längre. Har massa fysiska böcker olästa i hyllorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det blir ju lite tokigt eller hur!?

      Radera
  10. Fysiska böcker är bäst det är helt klart så, men ibland läser jag e-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla bra att det finns alternativ, både pris- och formatmässigt.

      Radera
  11. Verkar som det för de flesta blev som ett slags komplement till den tryckta boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så tror jag också att det funkar.

      Radera