fredag, mars 31, 2023

Var hamnar jag på Medelsvensson-skalan?

Hur mäter man Svensson-faktorn? Var går gränsen för Medel-? Var på den skalan hamnar jag? Elisa Matilda får mig att fundera i de banorna när hon presenterar denna veckas fem fredagsfrågor.

  1. Hur är du en riktig Svensson? Gillar svensk husmanskost, tittar på Rapport och längtar efter en resa till solen, om än bara en veckas charter.
  2. Vad gör du direkt när du kommer hem? Hoppar i mina gosiga fårskinnstofflor.
  3. Vilken tid går du och lägger dig? Kring midnatt. Då läser jag en stund, bok eller på nätet. Nattuggla har jag alltid varit.
  4. På vilket sätt är du tråkig? Den frågan borde väl folk i min närmaste omgivning besvara ... men nog kan jag vara irriterande, det har jag fattat. Pratar mycket om exempelvis böcker med folk som inte läser. Pratar om barnbarnen med folk som inga har och inte förstår min förtjusning. Hemfaller understundom till att återberätta en anekdot som alla redan hört, kanske rent av mer än en gång. Ack ja.
  5. Har du en Ove Sundberg i ditt liv? Nej tack och lov. Jag har trevliga grannar.
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Svensk husmanskost säger jag inte nej till heller. Underskattat ibland, perfekt Svensson i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Jag säger bara kålpudding ... eller dillkött ... eller pannkakor ...

      Radera
    2. Å, dillkött! Det var länge sedan och det är så gott!

      Radera
  2. Svensk husmanskost är gott alltså. Jag glömmer alltid bort vem jag berättat saker för så kan lätt bli den "tjatiga".

    SvaraRadera
  3. Kålpudding åt jag igår, det är husmanskost när den är som bäst! Jag tycker det är lite pinsamt när jag återberättar något som jag nyligen redan har talat om. Fårskinnstofflor, tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kålpudding är en favorit, jag gör det för sällan!

      Radera
  4. som en finsk anglofil har aldrig längtat till solen 🙂 slutat vara nattuggla, undviker prata barnbarn med alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är som alltid ett föredöme.

      Radera
    2. det var jag aldrig i skolan... blivit tråkig

      Radera
  5. Gillar också till viss del husmanskost, men är nog mer intresserad av världens mat. Dock slår köttbullar, potatismos, gräddsås, pressgurka och gele det mesta! =) Att vara svensson verkar både vara något positivt och negativt, och jag tror inte jag har tänkt på det så tidigare... Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världens mat är definitivt intressant, kul och oftast jättegod dessutom! Man måste vara lite nyfiken och pigg på att prova på. Jo, det finns nog både plus och minus på Svensson-kontot.

      Radera
  6. jag märker att jag blandat ihop Ovarna och svarat på än den ene än den andre. kålpudding gör jag i lergryta. det är jättegott. de som inte läser behöver verkligen någon som pratar böcker med dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också gjort i lergryta, konstigt att sådana kommit helt ur ropet, de är ju superpraktiska!

      Radera
  7. Då är jag också en riktig Svensson, Rapport vill jag gärna se!

    SvaraRadera
  8. Samma här! Rapport är det enda program som jag aldrig missar. Och inte fläsk med löksås heller, om det bjuds!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapport kan man få dagligen, det är betydligt glesare mellan portionerna med fläsk och löksås!

      Radera
  9. Jag tror att vi alla har nåt av medelsvensson i oss, både på gott och ont. Visserligen går jag och lägger mig vid elva, men sen ligger jag och läser både en och två timmar. För läsa MÅSTE jag göra varje dag och jag gillar inte att sitta och läsa...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ligga i sängen och läsa är en njutning och en lyx!

      Radera
  10. Så du är också en nattuggla. Har förstått att fler av oss i Blogglandia lägger sig sent:-)
    Så jag skrattade åt ditt svar till fråga 4. Det är ju bra att du har självinsikt där - hahaha:-) Sedan kan ju personerna avbryta dig om de inte är intresserade av vad du har att berätta;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de törs avbryta mig då --- ;-D

      Radera
  11. Jag ler och känner igen mig i det sista påståendet. Jag tenderar också att prata om sånt som egentligen bara intresserar mig själv...skärpning!
    Jag tittar sällan på tv-nyheter, bara om något extraordinärt har inträffat. Annars är det nät-tidningar och radio som gäller för mig. Men visst är det mysigt i sena kvällen?

    SvaraRadera