lördag, mars 18, 2023

Veckans mening – om försiktighet

Försiktighet är en dygd. Jasså, har du hört det förut? Jo jag kan väl tänka mig det! Nu är det så att jag följer Skriv-Roberts exempel. Här är "stafettpinnen" han delar ut: "Varje lördag presenterar jag en mening från boken jag läser. En mening som har fått mig att stanna upp. Den kan vara humoristisk, men den kan även vara allvarlig. En mening att lägga några sekunder på." Och denna vecka plockar jag upp ännu en mening ur "Romanen om Olof" av Eyvind Johnson (jag har fortfarande långt kvar till slutet). Det handlar om arbetsmiljön på sågen där Olof arbetar, och det är en miljö där folk som jobbar ofta mister fingrar och händer och ibland rent av livet. Vilket får den förmögne sågverksägaren Hallberg att komma med en maning som förvisso kan gälla i alla branscher och sammanhang:

Om man är försiktig händer inga olyckor   om inte olyckan är framme förstås ...

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. jag tycker att det har talats mycket om arbetsplatsolyckor på senare tid och att ingen egentligen tar ansvar för dem

    SvaraRadera
  2. Jaså du har tagit fram en gammal klassiker. Det har jag med. Blev så sugen på att läsa Utvandrarna igen. Jag minns faktiskt inte om jag läste den, eller om det var sista delen jag läste, men jag såg filmen när den kom och känner igen mig i den. Fast nu, när jag hittat så mycket om min fars och farfars fattiga barndomar i Småland, så läser jag med pappas ögon. Vilhelm Mobergs böcker var heliga för honom. Jag undrar så hur många gånger han läste om dem, han pratade mycket om Karl-Oskar och Kristina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är radioföljetongsversionen jag håller på med. Många timmar! Utvandrarserien hyser jag också starka känslor för.

      Radera
  3. Den meningen är ju svår att invända mot ;)

    SvaraRadera
  4. Nå, man kanske förenklat kan säga att det händer färre olyckor om man är försiktig? Kan i sammanhanget inte låta bli att tänka på karaktären "Olyckan" i gamla barnprogrammet Trazan & Banarne, vem det nu var som spelade den karaktären?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det ha varit Ted Åström? Han jobbade ofta med Lasse Åberg. Och jo, allmän försiktighet anbefalles och är säkert bra!

      Radera