söndag, mars 05, 2023

Skyltar med effekt

Före och efter.
För nästan fyra år sedan kom hon på plats, flickan med paraplyet vars bild fyllde upp hela fasaden till Ringvägen 100. Då uppgav upphovsmännen att hon skulle finnas där i ungefär två år, men hon har alltså överlevt ända till dessa dagar. Ersättningen är en rak reklamskylt för en variant på knäckebröd, lika stor (förstås) men inte alls lika trevlig som den gamla ...

Man kan naturligtvis fundera över före-efter-effekten även av mina övriga två skyltar denna gång. Många och långa sittningar på krogen lämnar skoningslösa spår, och sak samma gäller för den som älskar och slukar semlor! 

Det är med andra ord ännu en Skyltsöndag som grytt. Fler skyltar av de mest skilda slag hittar du säkerligen om du tar vägen via BP.

Kom till krogen, lyder skyltens lockrop. Själv förundras jag över att, trots allt tal om
lågkonjunktur och ekonomisk knipa, det fortsätter att vara så fullsatt på alla
möjliga restauranger!

Snart är säsongen slut men nog är det gott med en liten fastlagsbulle emellanåt ...
men den moderna varianten vaniljsemla, den vägrar jag pröva!

Kan inte låta bli att "skylta" med ännu en tulpanbild. Nu ska ju vintern komma
tillbaka, vad vore dagarna utan tulpaner att vila ögonen på!

Upptäcker via BP att jag missade en bemärkelsedag i går: Bananens dag. Ber att få
reparera skadan med ännu en bananpannkaka, denna gudabenådade rätt som för min
del dök upp via Viktväktarna. Skyltar gärna med den igen. En banan, två ägg - voilà!
Hade utan tvekan viss effekt när jag gick ner rätt många kilon 2018.
De är tillbaka nu, de flesta ...
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag som lever i ett bananland ska givetvis testa pannkakan. Låter ju himla gott. Dessert behövs ibland och det borde ju fungera väldigt bra med bananpannkaka. Tack! Tulpaner ja, men finns inte här så jag njuter fullt ut av fotona jag får se. Den saken har jag också tänkt på, detta med lågkonjuktur och fulla krogar, restauranger etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina bananpannkakor brukar vara lunch. SÅ GOD lunch! Kul att jag kan dela mina tulpaner med dig!

      Radera
  2. Funderar också ibland över alla som ofta går på krog och restaurang. Det kan inte vara folk som vänder på slantarna. Jo, visst är det trevligt att sätta guldkant på tillvaron.

    Bananpannkaka har jag gjort flera gånger, därför att det är så gott!🥰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guldkant kan förvisso vara så mycket, både krogbesök och tulpaner ... lite olika stora utgifter, förstås ...

      Radera
  3. Så reklamtjejen som målats dit av två graffitikonstnärer är borta och har ersatts av reklam för knäckebröd. Men inte är den reklamen målad??! Ser ut som en megastor affisch baserad på ett foto...
    Tror att man längtat ut till bland annat restaurangbesök efter pandemiåren. Hellre drar man ned på annat (mat/dryck hemma till exempel). Rätt inställning om du frågar mig. Gillar skylten skarpt!
    Vaniljsemla har jag heller inte testat, men väl en wienersemla, där jag gröpt ur mandelmassan.
    Att du missat bananens dag förvånar mig, Men du kanske kommer ihåg dagen till nästa år;-)
    Tusen tack för länken och en toppen skyltning:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte nya fasadskylten är målad, det 'är säkert nån sorts affisch. Wienersemla vill jag nog inte ha ... och egentligen firar ju jag bananens dag rätt ofta! Ha en fin ny vecka!

      Radera
  4. Det var trist att det hängdes upp en reklamaffisch över målningen.
    Färgglada skyltar med annorlunda budskap. Vad förvånade de skulle bli om någon tog med sig, hunden, sköldpaddan, ungarna och farmor. ;-)
    Tulpaner ger hopp om vår och sommar men numera köper jag sällan buketter.
    Tack för receptet, det ska jag testa. Brukar göra bananplättar och det receptet innehåller havregryn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag fick man sju tulpaner för tjugo kronor ... oemotståndligt, i mina ögon - men jag köper många buketter även när de kostar mer.
      Eftersom jag numera går under beteckningen "farmor" hoppas jag få gå med på krogen emellanåt ...

      Radera
  5. Snyggt skyltat.
    Jag gillade målningen med "Paraplyflickan" bättre än den nya målningen. Men kanske den nya är kortvarig.
    Har också funderat på detta med det sämre ekonomiska läget. Men det måtte inte gälla krogbesökare. I Stockholm är det svårt att spontant gå på en krog utan att ha bokat bord ett bra tag innan.Gäller även resor. Mycket är slutsålt för vår och sommaren. Ingen brist på pengar.
    Tulpaner, särskilt de "krispiga" är jag extra förtjust i och brukar köpa de första i december. Sedan varje vecka våren ut. Ja, i alla fall till april.
    Även här kan det bli en och annan bananpannkaka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart föredrog vi Paraplyflickan! Ja du har helt rätt: boka bord är ett måste, även för lunch! Och min förvåning lever vidare.

      Radera
  6. Krogen som skyltar om att man får ta med sig både hund och diverse annat låter mycket trevlig, men vi bor ju inte kvar i stan.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger på Kungsgatan, jag har inte heller varit där. Misstänker att inte så många sköldpaddor kommit heller ...

      Radera
  7. Versen om semlan var fin, nu får någon snickra ihop en vers för våfflan vars dag snart infaller. Och sen kommer påsken, puh! Gillade tjejen, trots att hon hängt där i fyra år ser jag nu henne för första gången på bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan, den 25 blir det våfflor! Så gott! Jag blev förtjust när jag upptäckte flickan på väggen 2018 - hon fanns med på bloggen då. Synd att det blev bara rak reklam som ersättning.

      Radera