tisdag, maj 23, 2023

Dubbel topptrio

Tre böcker av samma författare (som du har läst eller vill läsa) ska utgöra denna veckas tisdagstrio om Ugglan får som hon vill. Så vad vore enklare än att kasta upp några gamla favoriter, förvisso döda, men vars verk sannerligen lever? Jag tänker på en lång rad svenska storheter: Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren, Torgny Lindgren, Vilhelm Moberg, PA Fogelström, Hjalmar Söderberg ...

Nu råkar det ju vara så att jag har flera favoriter som fortfarande är i livet och som förhoppningsvis kommer att skriva fler böcker, för mig och andra att avnjuta. Bestämmer mig för att hoppa över de ständiga Nobelpriskandidaterna Joyce Carol Oates och Margaret Atwood och lyfter i stället fram två (fusk. jag vet, det blir en dubbel här!), lite yngre, som också borde komma på tal när allehanda litterära priser ska delas ut.

Ni vet redan att jag är hopplöst imponerad av nigerianska Chimamanda Ngozi Adichie. En suverän trio ur hennes produktion: "Lila hibiskus" (Purple Hibiscus), "En halv gul sol" (Half of a Yellow Sun) och "Americanah". Så bra, så galet bra!!! Väntar ivrigt på nästa!

Nästa prisvärda författare är också en kvinna, Jennifer Clement, mexikansk-amerikanska. "En bön för de stulna" (A Prayer for the Stolen), "Basquiats änka" (Widow Basquiat) och "Gun. Love" utgör hennes trio. Boken om graffitimålarens "änka" (de var aldrig gifta) berättar inte bara deras komplicerade kärlekshistoria utan också mycket om en vital del av New Yorks kulturliv på 80-talet, med idel kändisar, mycket droger och väldigt ojämnt penningflöde.

Det där var, inser jag vid närmare eftertanke, ungefär vad man kunde vänta sig av mig. Noll överraskning. OK, ber om ursäkt. Men tänker att jag kanske kan värva någon enstaka ny läsare av mina favoriter.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Jag bestämde mig för att sluta läsa efter stycket om Chimamanda Ngozi Adichie, eftersom vi bara skulle tipsa om en favorit 😁 Jag läste En halv gul sol i början av året och ja, den var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pst pst Jennifer Clement är JÄTTEBRA hon också pst pst ...

      Radera
  2. Jennifer Clement blir jag nyfiken på ( har aldrig hört om). Jag tycker väldigt mycket om Chimamanda Ngozi Adichies böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tjatat en del om Jennifer C, skriver fenomenalt. Läs henne!

      Radera
  3. En påminnelse och läsa Jennifer Clement.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon ska inte förbigås! Då missar man något!

      Radera
  4. Men har jag missat en bok av Jennifer Clement? Den måste jag omedelbart skriva upp (om änkan), de andra två tyckte jag var fantastiskt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Basquiat och hans flickvän var Clements goda vänner. Inte fiktion utan en sorts biografi.

      Radera
  5. lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie har jag ännu inte läst, men har den i läslistan. De andra två böckerna är ju bara så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste om hibiskus-boken relativt nyligen och tyckte att den var ruskigare då än första gången ... men himla bra!

      Radera
  6. Hahaha! Blir nästan sugen på den nigerianska författaren. Hennes har du nämnt många gånger förr.
    Jennifer Clement har jag aldrig hört talas om - oooops!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde verkligen .... (har nämnt JC ett inte ringa antal ggr här på bloggen också)

      Radera
  7. Chimamanda Ngozi Adichies böcker har jag läst och Gun.Love.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och uppskattat dem, hoppas och tror jag?!

      Radera
  8. Gun.Love läste och gillade jag. Samma med En halv gul sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två fenomenala författare helt enkelt.

      Radera