torsdag, maj 18, 2023

När lättsmält är rätt

Eftersom denna torsdag är en röd dag tror Mia i bokhörnan att vi har annat för oss än att sitta vid datorn, så hon levererar en "lätt" helgfråga som inte kräver särskilt mycket tankearbete: Vad läser du dagen till ära? Antar att hon inte i första hand tänker på att dagen också kallas Folknykterhetens dag utan syftar på dess religiösa etikett ...

Tja så mycket stämning kring Kristi Himmelsfärd kan jag inte påstå att jag känner när jag läser Lena Ackebos "Darling Mona", men det är lättsmält och kändes rätt i dagsläget. Ackebo är för mig i grunden en begåvad serieskapare, men numera skriver hon också böcker. 

Det här är sista delen i en trilogi. Den första boken, "Världens vackraste man" läste jag och blev ganska road, men den andra i serien har jag missat. Nu kallas detta för en fristående del, och det nöjer jag mig med.

Tycker att jag spårar viss släktskap med Emma Hambergs böcker om Agneta som så många tagit till sitt hjärta. Förmodligen hör de här romanerna till den bokkategori som lite föraktfullt kallas för tantböcker, men det är smällar man (och författarna) får ta! Huvudpersonerna är mogna kvinnor som vill göra upp med sitt förflutna och hitta en ny och förhoppningsvis mer spännande vardag. 

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. När barnen var små gick vi ibland på gökotta med församlingen, picknick lyssna på fåglar. Idag pilgrimsvandring... Vill man ha koll på traditioner, så bör man ha förskolebarn, eller besöka kyrkan ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk har förstås väldigt olika syn på vilka traditioner som är värda att värna ...

      Radera
    2. Sveriges nationaldag, påsk och annat firas "bara" i förskolor

      Radera
    3. Nä men inte riktigt så väl?????

      Radera
  2. under min uppväxt åkte vi alltid ut i skogen tidigt på morgonen och åt frukost. det var väldigt trevligt. har läst Ackebos serie. har för mig att den var lite ojämn och att någon del var bättre än de andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en härlig picknick, om vädret var hyfsat! Har rätt mycket kvar oläst av boken, får väl se hur den håller.

      Radera
  3. Ackebo har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte stor litteratur, men lite småkul. Lättläst.

      Radera
  4. Agneta har ju blivit min "kompis" också, helt otippat, men Lena Ackebo och hennes bok har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det finns en viss släktskap. Men om du ska testa, börja med första delen.

      Radera
  5. Jag började läsa en Nesbö bok, Macbeth, men trots att han är en favorit så la jag ifrån mig den snabbt. Istället tog jag en Stephen King bok - kommer inte ihåg vad den heter - men den är inte heller bra så jag får se om jag läser ut den!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då ... jag har läst flera böcker om Nesboes Harry Hole och tyckt att de varit jättespännande! King brukar jag också gilla - testa "Lida"!

      Radera
  6. Inget som jag läst, men tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar om du inte är på jakt efter hjärngympa utan mer lite mys.

      Radera
  7. Låter inte som min typ av bok. Och författarnamnet är kanske därav också okänt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är definitivt mer känd (och erkänd) för sina serier. Och jag kommer nog inte att läsa något mer av henne, faktiskt.

      Radera