torsdag, maj 25, 2023

Boktips för mammor

På söndag är det Mors dag igen, och det föranleder Mia i bokhörnan att fråga: Har du något bra boktips? (lämpligt som morsdagspresent, antar jag förstås att hon menar).

Nu är ju även mammor väldigt olika sinsemellan även om de delar på den där titeln. Men nog finns det böcker som både är fascinerande och lyckas ha ett kvinnoperspektiv samtidigt, även om det kanske inte är direkt nödvändigt dagen till trots! "Vi kom över havet" (The Buddha in the Atticav Julie Otsuka är en sådan. "Svalors flykt" av Majgull Axelsson också.

Vill mamma ha ett gott skratt finns det andra håll man kan gå åt. Sök exempelvis upp min gamla amerikanska favorit Erma Bombeck, allt hon skrivit är roligt! Man drar på munnen redan åt böckernas titlar: "If life is a bowl of cherries, what am I doing in the pits?", "The grass is always greener over the septic tank" eller "When you look like your passport photo, it´s time to go home". En som verkar som gjord för morsdagsfirande är "When God created Mothers" men just den har jag faktiskt inte läst. Hon har skrivit massor! Tyvärr har inte mycket av henne översatts till svenska.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. känner igfen namnet, men jag har inget läst av henne. antecknar mig till minnes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt när man behöver piggas upp! (hennes krönikor var "syndicated" över hela USA när hon levde)

      Radera
  2. Erma Bombeck hör även till mina favoriter — hennes böcker är bra presenter, årets alla dagar, till inte bara mammor.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, vi är nog rätt få i Sverige som är "bekanta" med henne!

      Radera
  3. Det var ett bra tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att få skratta när man läser!

      Radera
  4. böcker köper jag nästan bara till barnbarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast även barnbarnen har hyllan full ... våra har fått ärva en hel del. Av oss och andra.

      Radera
    2. de nya är roligare, barnbarnen flitiga på bibliotek också. Nyss ville fjortonåringen köpa en bok (jag swishar pengar ibland för viktiga ändamål), men hon hittade boken på biblioteket! 🙂

      Radera
    3. Jo gamla barnböcker kan nog bli föråldrade. Svårt att lansera sina egna favoriter från förr! Men "Tåget till Timbuktu" funkar fortfarande.

      Radera
  5. För en gångs skull känns det inte ett dugg konstigt att konstatera att jag varken känner igen författaren eller boken. Är ju ingen mamma så...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bombeck är verkligen inte bara läsning för mammor, men för alla med humor!

      Radera