onsdag, maj 24, 2023

Nu blommar det!

Det påstås att vi är mellan hägg och syren. Häggen prunkar verkligen, men syrenerna har tjuvstartat och blommar, de också!

Vem påstod att "ogräs" inte är vackert? Här samsas maskros och löktrav med lite hundkex på vårt köksbord, i två små vaser ur Lisa Larsons serie Quartette. Loppisfynd! (Just den serien som tillverkades på 80-talet verkar inte vara särskilt poppis bland designsamlarna.)
De små penseerna verkar verkligen trivas i svärmors gamla ishink. Nu ögonfägnad på balkongen.

Veckans kulturfråga från Enligt O handlar förstås inte alls om blommor. I stället undrar hon Vilka författares böcker hamnar alltid överst i bokhögen?

Se det var en fråga det! Tror inte jag kan leverera ett ordentligt svar på den över huvud taget. Slumpen styr. En bok jag just köpt eller lånat kan absolut hamna där. Just nu ligger Annie Ernaux överst med "Åren" som jag hittade efter att den hade varit försvunnen sedan jag gav mig den i födelsedagspresent 2021!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. älskar alla dofter i vår trädgård nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuvligt (fast jag önskar att mitt luktsinne vore bättre, det har varit uselt jättelänge)

      Radera
  2. Det blev inte mycket blommor i år i trädgården. Den författaren har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju jättemycket blommor, hela tiden!!! Halleluja! (Ernaux fick Nobelpriset i fjol)

      Radera
  3. Fin växtlighet! Jag har några som alltid går före i kön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man blir ju sugen på nåt speciellt ibland, nån "turordning" finns inte i min bokhylla heller.

      Radera
  4. Älskar dina vårbuketter!!! Du som älskar maskrosor kolla här: https://www.instagram.com/p/Csk3kxHMy8Y/

    Och om Jamie Oliver säger det så är det så, busenkelt dessutom. Leker med tanken att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Har alltid gillat Jamie O, inte minst för hans jobb med skolmat till engelska barn. Men hans krog vid Stureplan blev ingen hit ...

      Radera
  5. visst blommar häggen och syrenerna. ingen semester i år. konstigt med Lisa Larsson - vaserna. de är ju jättefina. hon är mycket populär i Japan. har läst Åren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa L är poppis i Japan, det har jag också hört - det gäller även exvis en del Iittala-grejer. Ska ta tag i Åren snart.

      Radera
  6. Visst är det en vacker tid. Hos oss är det nu mest syrener som är i blom men såg både hägg och syren idag ute på Djurgården- Och ljuvlig , vit rhododendron.
    Vackra blommor i vackra Lisa Larson vaser hos er. Njutbart,
    Så fina dina penséer är. Har ett gäng här också på balkongen och visst lyser de upp.
    Vad gäller böcker så styr nog slumpen hos mig också vilka böcker som intar främsta positionen. Men det kan bli trängsel där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog är det trångt i bokhyllan alltid!
      Penseer gillar jag väldigt mycket, men jag har petunior på balkongen också. Man får ju variera sig lite ...

      Radera
  7. Vilka vackra blommor! Slumpen är en bra boktipsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slumpen har tjänat mig bra i många år! Visst njuter man av blommorna nu!

      Radera