onsdag, maj 31, 2023

Böcker man lär sig saker av

Vilka böcker passar bra att ge bort i studentpresent? Det är Fnligt O som undrar och vill ha svar, eftersom detta är veckans kulturfråga.
Det beror förstås på ett antal saker. I första hand kanske vilken framtid den nybakade tänker sig. Jag satsar på tre yrkesvarianter som alla kan räkna med sysselsättning under mycket lång tid.

Den blivande juristen kan få "Tills alla dör", om läget i gängvåldets Sverige. Diamant Salihu skrev den och man läser den som en bladvändare! (Här finns en nyutkommen uppföljare också: "När ingen lyssnar".)

Medicinstuderande bör verkligen läsa "Den odödliga Henrietta Lacks" (The Immortal Life of Henrietta Lacks) om hur cancerforskningen utvecklats med hjälp av celler från en ung drabbad amerikansk kvinna. Rebecca Skloot skrev den och man läser den som en bladvändare!

Och den som ser sig iklädd vit kockmössa, rutiga byxor och med egen lyxkrog, vilken kan vara en lysande satsning om man har turen med sig, får "Kitchen confidential: en kocks bekännelser" (Kitchen Confidential: Adventures in the Culinary Underbelly) med berättelser om hur det kan gå till i restaurangköket när gästerna inget ser. Anthony Bourdain skrev den och man läser den som en bladvändare!

Där har ni tre bra lästips som alla blir klokare av, oavsett ålder och akademisk grad. Men ett jättestort problem kvarstår: hur motiverar man studenten att verkligen läsa något över huvud taget?

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. ut och röja vill väl ungdomar, inte lära sig mer... när dottern tog studenten så tog hela klassen ett sabbatsår, utom en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo risken att det blir mer röj än något annat är nog överhängande. Så har jag också uppfattat att de flesta har en enda sak på önskelista vid examen: pengar. Absolut inga böcker ...

      Radera
  2. de kommer väl så småningom på bättre tankar får en hoppas. inte bara röj och pengar, menar jag.

    SvaraRadera
  3. Förut fick man smycken (killar fick klackringar). Har böcker någonsin varit en "gångbar" studentpresent? Vet inte faktiskt...
    För cirka 10 år sedan hade jag valt "Jag är Zlatan" för den boken läste barn/tonåringar som annars aldrig läste böcker. Dessutom visar den för invandrare att man kan lyckas om man är så envis som Zlatan.
    Som kokbok hade jag valt någon av Jamie Olivers otaliga böcker. Troligen den första. Hans böcker visar ju att även om man har dyslexi kan man lyckas som kock. Han började ju som 17-åring med "Den nakna kocken" som bok och tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att raka kokböcker tappat sin charm när alla söker sina mattips på nätet. Den här boken är riktigt bra! Läs den! Bourdains liv blev en tragedi, men han var grymt framgångsrik länge.

      Radera
  4. Kul förslag! Och till blivande jurister finns det ju mängder i denna genre. Men visst är Diamant Salihu ett bra val. Absolut.
    Vad gäller kocken är det ju i mitt tycke knepigare och likaså till andra. Så jag hade nog satsat på ett presentkort på Akademibokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart: med presentkort väljer mottagaren själv.

      Radera
  5. Kul tips! Tänker att den som ska studera medicin också kan behöva läsa Sjuka kvinnor av Elinor Cleghorn. Den är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny titel för mig, tack för det tipset!

      Radera