måndag, maj 11, 2009

Siffer- och chokladmystik för 2009

Hur gammal är du?
Jaja, klart att jag fattar att du vet – men om du ändå, mot förmodan, skulle vilja räkna ut det har jag fått lära mig ett riktigt komplicerat sätt. Och det bygger, hör och häpna, på vårt intresse för en liten chokladbit då och då …
En ögonbrynshöjare, enligt min bedömning i Einstein-klass, men det håller förstås inga riktiga matematiker med om.

Det går ju alltid att förklara sådana här märkligheter så att de framstår som både enkla och lite töntiga, men varför ska man förstöra nöjet?
Hur som helst, här kommer siffermystiken:

1. Hur många gånger i veckan längtar du efter en bit choklad – du måste bekänna att det händer minst en gång, men högst nio?
2. Multiplicera den siffran med 2
3. Lägg till 5
4. Multiplicera det nya talet med 50 (ja, man får ta hjälp av miniräknare)
5. Om du redan fyllt år i år – lägg till 1759
Om du inte fyllt år ännu i år – lägg till 1758
6. Dra nu ifrån (det fyrsiffriga) årtalet när du föddes

Om du gjort rätt bör du nu ha ett tresiffrigt tal.
Den första av de tre är samma siffra som den du angav för antalet gånger du känner av chokladsuget på en vecka.
De andra två siffrorna är – jo men visst är de ?! – din ålder!

Nu lär det till råga på allt vara så, att denna siffermystik upphör att gälla vid nyår. Så vill du imponera på bekantskapskretsen med dina magiska knep och krafter gäller det att passa på innan 2009 är slut!

Sedan kan man fira framgångarna med en bit choklad. Eller sju … eller klämde du rent av fram med en nia?

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym11:02 fm

    Hjälp!!!
    Det stämde ju... nu blir jag mörkrädd.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:03 fm

    roligt sifferpussel
    och det är klart att det blev precis rätt svar

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Om man äter mindre choklad... blir man yngre då? ;D Det tror jag inte så jag fortsätter som förut. Choklad är så gott. :p

    SvaraRadera
  4. Visst stämmer det! :)

    SvaraRadera
  5. Hihihi... jag bara ÄLSKAR sådan saker... Det finns tom en länk hit från min blogg - får se om någon tittar in, hihihi... Väl värt att kolla - och att sedan läsa resten. :)
    Må så grankott...

    SvaraRadera