fredag, april 26, 2013

OPTIMISTISKT i Veckans fönster

Står vid ännu ett skyltfönster med en väninna. I fönstret en stor bild på en vacker ung kvinna i grön klänning, i ett tyg som antingen är spets eller brodyr.
-Oj, kolla tjejen, det ser nästan ut som den där skådespelerskan, säger jag, vad är det hon heter, Selma Hayek?
-Nä, hon heter väl Penelope Cruz, säger väninnan.
-Ja ja, kanske det, instämmer jag.
Väninnan stirrar.
-Vad då kanske? Det står ju Penelope Cruz överallt!

Ja titta! Det gör det ju! Det är den spanska skönheten som är vårens klädhängare åt Lindex-kedjan.
Jag tar mig en titt på plaggen som snyggingen ska få oss att köpa.
Men snälla rara! Penelope Cruz i tvärrandig bomull! I kläder som hon aldrig frivilligt skulle visa sig i! Mer hemmafrustil, eller i alla fall väldigt ordinärvardagsutstyrsel.

Det är ju snudd på omoraliskt att försöka få oss, alldeles vanliga kunder sugna på lite vårmode, att tro på det där. Eller åtminstone väldigt optimistiskt. Reklam har sina sidor. Tillåt mig misstänka att modellen aldrig haft på sig den där klänningen. Hon kanske helt enkelt har krupit in i plaggen med hjälp av en duktig photoshoppare.
En helt egen variant av shopping.

Nej, jag är inte jätteupprörd, man får välja sina krig.
Men när temat för Veckans Fönster är just OPTIMISTISKT slår jag till.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. JApp, allt går att sälja med mördande reklam!
    Håller med dig att man känner sig en smula kränkt av att företaget tror att vi ska shoppa vad som helst. Men jag antar att denna reklam inte är riktat till mig och dig!

    SvaraRadera
  2. Hemmafrustil, duger åt mej.

    SvaraRadera
  3. Penelope Cruz har väl spelat i flera av Pedro Almodóvars filmer och gjort det bra. Hennes klädstil har jag då ingen aning om men har faktiskt lagt märke till att hon gör reklam för Lindex. Otroligt nog, för sådant brukar jag inte lägga märke till.

    Hmm, undrade lite när jag såg ditt inlägg dyka upp i google reader, men inser att du redigerat lite därefter. ;)

    SvaraRadera
  4. Märkligt. Jag stod just och tittade på denna, och en annan bild där Penelope Cruz gör reklam för den svenska (?) klädkedjan, medan jag väntade på bussen hem efter guizet i onsdags. Undrade just vad dom fått betala för att hon skulle ställa upp. Antar att en och annan optimistiskt kan känna att man får en air av Penelope C om man väljer deras kläder. Vad är annars vitsen? :-)

    SvaraRadera
  5. Rajson - tveksamt vem reklamen riktar sig till, men Cruz-stuk på kläderna är det inte!
    Hannele - absolut! Men inte år Cruz!
    Susanne - Cruz + Almodovar = sant. I helt annan klädstil. Och ja, jag råkade skriva lite fel först ...
    :-D
    Jah Hollis - oavsett kläderna är det rätt svårt stt bli lika snygg! Så man kan ju vända på mitt resonemang och konstatera att den där människan kanske kan ha vad som helst!

    SvaraRadera
  6. PS till Jah Hollis - vore kul att veta honoraret, absolur!

    SvaraRadera
  7. Visst är hon fin, antagligen i vad som helst, men det får mig inte att vilja shoppa. Jo möjligtvis photoshoppa då.

    SvaraRadera
  8. Tja, men optimistiskt tänkt!

    SvaraRadera
  9. Anonym9:16 fm

    Allt klär en skönhet, hon utstrålar positiv energi :0)

    SvaraRadera
  10. Allting går att sälja...
    Bra text!

    SvaraRadera
  11. Ha, ha, härligt tänkt, blir optimistisk av ditt inlägg. Snacka om eländets reklam. Har sett dessa plagg. Undrar just hur en snart blivande pensionär OK ganska smal men ändå skulle se i ut i en randig trasa eller grön spets?

    Kul!

    SvaraRadera
  12. Visst är det optimistiskt att tro att allt går att sälja med reklam...så jag håller med dig i ditt resonemang Fint inlägg i debatten...och i fönstertemat.
    En bättre kombination än Penelope C och Lindex är onekligen P C med Almodovar, håller helt med där också.

    SvaraRadera