onsdag, juni 05, 2013

Tisdagstema HÖGLJUTT

Det är onsdag i dag. Vilket betyder att det var tisdag i går. Och Tisdagstemat var HÖGLJUTT - men jag hann inte på den rätta dagen ... "Mina" ljud finns i den ögonbedövande grönskan och är om inte öronbedövande så hur som helst högljudda.

För högljutt, det är det runt omkring mig den här tiden på året. Och det kan naturligtvis vara störande, i alla fall vid tresnåret på natten, men egentligen är det bara njutning. I alla träd sitter de, småfåglarna, och sjunger av hjärtans lust. Ljudnivån är faktiskt märkvärdigt hög. Bara koltrastarna står på egen hand för en väsentlig del av konserten, men deras sång blandas med många andra fåglars, svåra att identifiera - fast det påstås att vi har näktergal i vår omedelbara närhet.

Visst är det med ett styng av irritation som jag väcks i min djupaste sömn, men eftersom jag vet att jag är priviligerad med alla dessa storsångares närvaro går det ändå bra. Jämfört med storstadens andra bullrande ljud, från trafik, tåg, vägmaskiner, soptömningsbilar, upprymda nattvandrare och annat högljutt är kvittrandet där ute i grönskan en ren gåva från naturen till mig och andra, som säkert också blir störda. Men jag somnar om till sången och hoppas  att mina grannar gör sammalunda  ifall de är lika lätt väckta som jag!

Copyright Klimakteriehäxan 

4 kommentarer:

  1. Jag vet sedan jag fick hörapparaterna att fåglarna kan vara attans så högljudda annars så hör jag de knappt.

    Fin tolkning på temat.

    SvaraRadera
  2. Anonym10:14 em

    Fågelsång är bra körmusik.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:49 fm

    Ja nu sjunger det för fulla muggar i träd och buskar. En del sjunger vackert, en del borde ta sånglektioner ;0)

    SvaraRadera
  4. ja, de familjebildande fåglarna väsnas :)

    SvaraRadera