måndag, november 24, 2014

Tjugo frågor

Bloggaren "enligt O" kallar sig ”bokberoende” och presenterar en snabbenkät som handlar om böcker, filmer, hösten, julen och lite annat smått och gott. Det gäller att välja mellan två givna alternativ. Mina svar är fetade.
1. Augustpriset eller Nobelpriset?  Bookerpriset, skulle jag vilja rösta på. Eller NBA, National Book Awards. Då blir man aldrig besviken.
2. Malala Yousafzai eller Patrick Modiano? Har bara läst ”Lilla smycket” av Modiano. Men det Malala gör med sin kamp för pennor till barn och framför allt flickor slår nog alla författare, prisbelönta eller inte.
3. Hungerspelen eller Hobbit? Pass på den!
4. Horace Engdahl eller Peter Englund? Engdahl har många sidor. Humor är en av dem. Hans schlagertext som åtminstone verkade handla om den egna skilsmässan var lysande. Englund är dock en intressant och bra bloggare, det ska han ha credit för.
5. Snö eller regn? Inte för mycket, eller för ofta, eller för länge. Men lite vintervitt är vackert.
6. Lussekatter eller pepparkakor? Måste bli den kryddigaste sorten, som kan ätas året om.
7. Dystopi eller feelgood? Härligt med lite lättläst verklighetsflykt ibland. Fast den måste vara välskriven.
8. Lars Kepler eller Camilla Läckberg?  Står inte ut med någondera. Pass på den.
9. Amaryllis eller hyacint? Vill ha båda. Men amaryllisen är pampigast och står längst.
10. Pappersbok eller e-bok? Jag är väl grymt gammaldags, men älskar pappersböcker. I bilen blir det högläsning på cd.
11. Biografi eller memoar? Beror ju helt på vem det handlar om! Kan alltså tänka mig båda!
12. Mia Skäringer eller Lena Dunham? Här väljer jag svenskt.
13. Glögg eller julmust? Får snabbt ont i skallen av glögg, fast det är gott.
14. Fredrik Backman eller Lena Andersson?  Alltsedan ”Var det bra så här?” som var Anderssons debut gillar jag henne. Dock inte alltid lättläst. Ove är Backmans hittills bästa, men jag har inte läst den senaste, den om Britt-Mari.
15. Tegelstenar eller tunnisar? Det stryks för lite på förlagen nu för tiden.
16. Film eller tv-serie?  Kan avnjutas hemma i soffan. Och dit kommer ju ofta filmerna också …
17. Netflix eller HBO? Har ingendera. Nöjd med nån sorts basutbud.
18. En i taget eller slalomläsning?  En i taget. Men det är inte säkert att hela blir läst.
19. Skratt eller gråt? Blir självklart glad om jag blir road.
20. Julafton eller nyårsafton?  Det är nåt visst med granen, skinkan och paketen. Samt de usla grötrimmen, en alldeles egen litterär gren!

Vill du hänga på? Välj mellan alternativen och feta ditt svar. Lämna gärna en länk, så kikar säkert flera in och läser dina svar. 

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Kul att du svarade, tråkigt att Horace Engdahl skilt sig... finns det några gifta par kvar??

    Nu börjar jag längta efter julen ♥

    SvaraRadera
  2. Kul 20 frågor. Fast om jag skulle gjort någon sådan lista bleve det nog lite enklare. T.ex. kanelbulle eller lussebulle. Katt eller hund, eller något i den stilen :-)
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det stryks för lite! Kul att du svarade.

    SvaraRadera