torsdag, november 23, 2017

Dagens ord 20


TUPPREPA

-I svallvågorna efter #metoo dyker ett nytt verb upp. Betydelsen är logisk när man väl fått den förklarad för sig: en kvinna lägger fram ett förslag. Ingen bryr sig. En man snor hennes idé och presenterar den, tupprepar den alltså, och vips! får den acceptans och genomslag. På engelska har begreppet redan funnits, som "hepeater". Lena Edlund heter hon som kommit på den svenska varianten. Med tillägget att när man tagit till sig budskapet kan det betraktas som "tuppfattat". Bra va?

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Åhhhh vad jag blir trött på den "rörelsen". Å tro mig, jag har jobbat nästan uteslutande i mansdominerade branscher. Å jag lovar att de få kvinnor - inte alla men några - drog sig inte för att "hönrepar" en mans idé. Men jag medger att "hönrepa" är inte lika "kul" som "tupprepa".

    PS. Du som har jobbat/jobbar som journalist - har du råkat ut för samma "behandling" som sååååå många kvinnor säger att de har utsätts för? Skulle vara intressant att läsa ett inlägg om dina erfarenheter där. DS.

    SvaraRadera