måndag, november 13, 2017

Konst är väl inte så konstigt?

Gems Weekly Photo Challenge handlar denna vecka om KONST.
Och konst, det är just vad man ser när man går runt på MoMA, Museum of Modern Arts, i New York.

Som alla världens mest påkostade muséer är det i största laget. Man blir mätt efter en stund, det finns en gräns för hur mycket man kan njuta av, till och med för hur mycket man står ut med att knalla förbi. För att inte tala om hur mycket fötterna tål! Ett besök i museishoppen skulle ibland kunna räcka, där finns många godbitar!

Men när jag var där, för ganska exakt ett år sedan, fångade mitt öga något som jag i största hast hann föreviga.
Enligt mitt sätt att se var åsynen av museivakten som stod lutad mot väggen en riktigt härlig bild, ett alldeles eget konstverk. Förmodligen har han sedan flera år tröttnat på att titta på mästerverken som dagligen omger honom. Svårt att klandra honom för det.

Bilden av honom och den lysande kvadraten han "vaktar" (det är alltså ett konstverk men jag vet inte några detaljer) har jag numera på väggen sedan jag förstorat och ramat in den, fast i en annan beskärning än den ni ser här. Och har därmed upphöjt den till konst ... antar jag? Konstigare än så behöver det väl inte vara?

På MoMA:s innergård mer konst: geten "She Goat" av Pablo Picasso.
Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Tack, jag är väldigt nöjd själv!!!

    SvaraRadera
  2. Det blev en annorlunda bild av mannen och belysningen, och roligt att du också har förstorat och hängt upp en av bilderna du tog. Geten är fin. :-)

    SvaraRadera
  3. En fantastisk bild, den lyser rogivande tycker jag.
    Måste le åt geten, men det är ett verk av Picasso och pryder väl sin plats.

    SvaraRadera
  4. Men vad bra! Den är toppen! Kreativt av dig:) Resultatet blev mycket läckert och visst är det kul att man kan göra sina egna tavlor av foto man tar. Det blir ens egen konst.
    Visst är det ofta så att museibutikerna är speciella och trevliga att gå i. Känner igen dig med att man tappar orken och ibland får man planera sitt besök på ett museum så man inte tar ut sig genom att läsa p för många skyltar innan man hunnit till "huvudsevärdheten" eller dit man tänkt.

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt läcker bild! Jag förstår att du gjort en förstoring av den!

    SvaraRadera
  6. Fantastisk bilde.
    Du har virkeleg eit blinkskot her.
    Vakten er sikkert trøytt i beina og hovudet samme som oss
    andre som er på museumsbesøk.
    Eg blir iallfall fort trøytt på slike store gallerier.

    SvaraRadera
  7. Jag hajade till inför bilden och tänkte genast att den skulle jag gärna ha! Otroligt läcker med enkla rena linjer! Grattis!

    SvaraRadera
  8. Kan bara instämma i vad alla säger. Det är en höjdarbild!

    SvaraRadera
  9. Var på MoMa 1973 och fick då första gången syn på Monets näckrosor som ett helt rum var täckt av från golv till tak. Jag hade inte sett dessa tavlor förut så det var en upplevelse. Men den största där var nog ändå när jag råkade komma ut i en trapphall och där hängde Guernica av Picasso. De hade väl lånat in den till någon utställning. Det var i det närmaste ett chockartat möte eftersom jag bara hade sett den i en mycket liten bild i någon konsthistoriebok tidigare. Den var STOR. Geten är härlig med babygeten i magen.
    Ingrid

    SvaraRadera
  10. När man har en blogg som heter "Konstellerkonstigt" som jag har så förstår jag helt och hållet vad du menar med vakten och den belysta dörren. Det är ett konstverk! Kul att du ramade in det:-) Picassos kvinnliga get är inte heller så dum måste jag säga.

    SvaraRadera
  11. Lyrsrörskonst har jag sett tidigare, ett kul uttryck. Modern Arts skulle jag vilja besöka. Stora museer jag besökt är Tates Modern och Loisiana.

    SvaraRadera
  12. Roligt att så många gillar mitt foto!!!
    Ingrid - Monets näckrosor glömmer man aldrig!
    BP - kul att du gillar min bild också!
    KajsaLisa - Louisiana är jättefint, där kan man ju gå ut och andas också. Tates lite i största laget.

    SvaraRadera
  13. Påpassligt taget foto!

    SvaraRadera
  14. Anonym12:08 em

    Gillar geten!

    SvaraRadera