torsdag, januari 23, 2020

Det blir en fin film!

En helgfråga dyker bergsäkert upp på torsdag eftermiddag. Det är Mia i bokhörnan som levererar. Denna gång: Många böcker blir idag filmatiserade, vilka böcker skulle du önska blev film/tv-serie?

Då är frågan: ska man välja en bok i vilken man ser bilderna inne i huvudet alldeles på egen hand? Eller ska man leta efter en historia som lämpar sig bättre än andra för att översättas i bild? En författare som får mig att se bilder är Tove Jansson. En annan är Selma Lagerlöf.

Men jag bestämmer mig för en bok jag nyss läst: "En ny tid" av danska Ida Jessen. Om ett samhälle på landsbygden för länge sedan, om en sorts kärlek, om ett äktenskap mellan två synnerligen olika människor, om hur Lilly som ung lärarinna får anpassa sig till omgivningens krav och hur hon så småningom hanterar situationen som nybliven änka. Avslöjar inget ...

Det blir en fin och tänkvärd film. Anmäler mig som frivillig om något vill ha ett manus för inspelning!

Copyright Klimakteriehäxan

29 kommentarer:

  1. Det låter något det, jag har inte läst boken ens. 📚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första jag läst av henne. Tydligen väldigt poppis och prisad i Danmark. Har tänkt ta uppföljaren också, det finns en sån!

      Radera
  2. Selma Lagerlöf skriver nästan som filmmanus, En herrgårdssägen är fullt med bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag gick en manusskrivarkurs och då satsade jag på en Selma-bok ... det var bra men för dyr produktion, sa dom ...

      Radera
  3. Har heller inte läst boken, men som du beskriver innehållet så skulle boken bli en film. Personligen blir jag nästan alltid besviken på filmer som gjorts efter böcker. Jag menar hade jag inte läst boken först så hade jag ju inte kunnat jämföra, men...
    Här kommer mitt förslag: Nina Wähä: Testamente.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört många lovorda just den boken. Hade den nedladdad men så avslutade jag abonnemanget ...

      Radera
  4. har läst böckerna och jag kan verkligen tänka mig Lilly Høys och Vigand Bagges historia skulle kunna bli en väldigt fin film. jag tycker att du kan börja med manus på en gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK du fixar finansieringen då va??? :-D

      Radera
  5. Har inte läst boken men blir nyfiken nu när du berättar lite om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lågmäld, annorlunda. Klart läsvärd.

      Radera
  6. Har läst boken men att få till en bra film av en bok/böcker är svårt. Men säkert kan man lyckas här. Lycka till med manus.Tror du kan göra det bra. Absolut värt ett försök och mycket jobb. Vet! Just nu skrivs det på ett manus om min pappa som nog kommer att bli en film. Eller kanske bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror visst det skulle kunna bli bra. Men vägen dit är otroligt lång och krånglig. Så det blir nog inget ...

      Radera
  7. Har inte läst boken, men som du beskriver den låter det ju som ett uppslag till ett filmmanus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, den kanske kommer den där filmen?

      Radera
  8. Läst båda böckerna, de var bra och skulle nog funka som film om de blev bra gjorda. Kör på med manus ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt nog hade jag aldrig hört talas om Jessen förrän jag upptäckte att hon "fanns" som radioföljetong.

      Radera
  9. Var ju nyfiken på den boken sen tidigare, nu blev jag ännu mer nyfiken ;-)

    SvaraRadera
  10. Det låter som en spännande bok. Dansk berättelser brukar bli bra som serier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett fint kvinnoporträtt är det. Och ja, jag tror faktiskt att det skulle bli en bra tv-serie!

      Radera
  11. Du gör ju ett bra jobb för att sälja in boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att se om nån nappar då! :-D

      Radera
  12. Låter som något som vore trevligt på film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det. Lite historiska tillbakablickar, lite kvinnokamp, lite romantik, lite allt möjligt!

      Radera
  13. Känner varken till bok eller författare, men jag litar på ditt omdöme! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du kan förstås kolla om/när du läser själv ... det är en rätt ovanlig roman. Tycker jag alltså!

      Radera
  14. Visst gick den som radioföljetong nu i höst/vinter? Om det är den jag tänker på så gav uppläsningen (jag lyssnade bara sporadiskt) mig tydliga bilder.

    SvaraRadera


  15. Tomt bankomatkort
    Vet du att du kan ta ut kontanter från vilken bankomat som helst !!!

    Vi har specialprogrammerade bankomatkort som kan användas för att samla in pengar i bankomater eller push-butiker och företag. Vi säljer dessa kort till alla våra kunder och intresserade köpare över hela världen, korten har en daglig uttagsgräns på $ 5000 i bankomaten och upp till $ 100 000 utgiftsgräns i butikerna.

    Vi erbjuder även följande tjänster:
    1) ÖVERFÖRINGAR AV WESTERN UNION
    2) BANKSLOGGNINGAR
    3) BANKÖVERFÖRINGAR
    4) GRUVNING AV KRYPTOCURRENCY
    5) KÖP AV PRESENTKORT
    6) LÄMNANDE AV RÄKENSKAPER
    7) WALMART TRANSFER
    8) BITCOIN-INVESTERINGAR
    9) BORTTAGNING AV NAMN FRÅN DEBIT- OCH BRITTANTAGNING
    10) BANKHACKING

    Att bli rik och leva de rikas och berömdas livsstil är drömmen för många. Och medan de flesta människor går till jobbet eller letar efter andra etiska metoder för att tjäna pengar online.
    Den tomma bankomaten tar ut pengar från vilken bankomat som helst och det finns inget namn på den eftersom den är tom, bara din PIN-kod kommer att finnas på den, den går inte att spåra. i världen.

    E-post: blankatmmaster90@gmail.com..

    SvaraRadera


  16. Tomt bankomatkort
    Vet du att du kan ta ut kontanter från vilken bankomat som helst !!!

    Vi har specialprogrammerade bankomatkort som kan användas för att samla in pengar i bankomater eller push-butiker och företag. Vi säljer dessa kort till alla våra kunder och intresserade köpare över hela världen, korten har en daglig uttagsgräns på $ 5000 i bankomaten och upp till $ 100 000 utgiftsgräns i butikerna.

    Vi erbjuder även följande tjänster:
    1) ÖVERFÖRINGAR AV WESTERN UNION
    2) BANKSLOGGNINGAR
    3) BANKÖVERFÖRINGAR
    4) GRUVNING AV KRYPTOCURRENCY
    5) KÖP AV PRESENTKORT
    6) LÄMNANDE AV RÄKENSKAPER
    7) WALMART TRANSFER
    8) BITCOIN-INVESTERINGAR
    9) BORTTAGNING AV NAMN FRÅN DEBIT- OCH BRITTANTAGNING
    10) BANKHACKING

    Att bli rik och leva de rikas och berömdas livsstil är drömmen för många. Och medan de flesta människor går till jobbet eller letar efter andra etiska metoder för att tjäna pengar online.
    Den tomma bankomaten tar ut pengar från vilken bankomat som helst och det finns inget namn på den eftersom den är tom, bara din PIN-kod kommer att finnas på den, den går inte att spåra. i världen.

    E-post: blankatmmaster90@gmail.com..,,

    SvaraRadera