tisdag, oktober 12, 2021

Flera nyanser av blått

Blått är temat för tisdagstrion denna gång, så har Ugglan bestämt. Inte alldeles lätthämtat, trots att blått nog faktiskt tillhör mina favoritfärger, så jag tar mig vissa friheter i tolkningen ... det blir tre nyanser av blått helt enkelt!

"Mörker och blåbärsris" var nog den allra första boken av Kerstin Ekman som jag läste. Det är så länge sedan att jag egentligen ingenting minns, mer än att jag tyckte den var spännande. Den kom ut 1974, utspelar sig i Norrland (förstås) och vore förmodligen värd en omläsning. 

"Blåst" var norske Erlend Loes debut och han är ingen förutsägbar författare. Jag har läst flera av hans böcker, de passar nog inte alla men har ett drag av lätt galenskap som tilltalar mig. Det här är en sorts kärlekshistoria som inte liknar någon annan!

"The Blue Knight" handlar om en polis i Los Angeles, en rätt sorglig men djupt mänsklig figur som absolut går att muta. Joseph Wambaugh var själv polis anställd i LAPD innan han blev författare på heltid och vet mycket både om den undre världen och den som bär uniform. Jag har verkligen gillat hans böcker, men främst då de som har några år på nacken. Som den här. Tror att den finns på svenska men hittar den inte. 
 
Copyright Klimakteriehäxan

30 kommentarer:

  1. Tack för tre intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sins emellan otroligt olika. Men vi gillar ju olika, eller hur?

      Radera
  2. Svar
    1. Han är kul - och väldigt speciell!

      Radera
  3. Otroligt, 2 av 3 författare som jag läst!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför inte??? De är ju inte jätteoriginella ... fast jg vet ju inte vilken av dem du inte läst, förstås.

      Radera
  4. Jag har läst andra av Erland Loe, de om Doppler, och humorn är nog inte riktigt 100% kompatibel med min...

    SvaraRadera
  5. Erland Loes bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Naiv. Super." var den första jag läste av honom. Han är klart originell!

      Radera
  6. Mörker och blåbärsris har jag läst. De andra är nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wambaughs polisromaner är inte som alla andra.

      Radera
  7. Intressant trio i blått. Kersin Ekmans bok har jag läst men länge sen. Och de andra kände jag inte alls till. Men finns nu nertecknade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "The Onion Field" var min första Wambaugh. Bygger på ett verkligt fall, en mördad polis. Hans böcker har också legat i grunden för flera populära tv-serier.

      Radera
  8. Vill läsa Mörker och blåbärsris av en ung Kerstin Ekman. Undrar hur hennes skrivande utvecklats sedan 1974

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen - och varför tror jag att hon var rätt "färdig" författare redan på 70-talet? Jag tror faktiskt det!

      Radera
  9. Joseph Wambaugh var en av mina favoritförfattare på 1980-talet. Både min man och jag slukade hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en amerikansk granne som satte mig på Wambaugh-spåret redan 1978! Men serien om Hollywoods kråkor gav jag upp.

      Radera
  10. Jag känner till författarna men ej läst böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De representerar helt olika genrer!

      Radera
  11. Mörker och blåbärsris läste jag för evigheter sedan. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske också ska leta upp Ekman-boken igen?

      Radera
  12. Å ja - Kerstin Ekman är nog alltid värd en omläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog. "Händelser vid vatten" har jag både läst på papper och lyssnat på.

      Radera
  13. har inte läst Kerstin Ekmans deckare. tror mig ha läst en Wambaugh för länge sedan och jag minns att jag tyckte mycket om honom. Loes skruvade humor passar mig också

    SvaraRadera
  14. Kul twist på blå! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letade en del i minnet ... och blev hyfsat nöjd med det jag fann!

      Radera
  15. Gillar Loes bok och uppskattar allt jag läst av Kerstin Ekman. Gärna de där tidiga deckarna också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så mycket böcker det finns ändå ... jag vill läsa om både Loe, Ekman och Wambaugh!

      Radera