tisdag, oktober 19, 2021

Konst och foto i bokhyllan

Konst & fotografi ska vara det vi lyfter fram när det är dags för ännu en tisdagstrio, i sällskap av Ugglan. Men oj! Jag har precis hur mycket som helst att välja bland här ... sådant jag läst, sådant jag bara bläddrat i eller sådant jag vill lägga vantarna på.

Först en trio med böcker jag redan har läst och gillat: Tracy Chevaliers "Flicka med pärlörhänge" (Girl with a Pearl Earring) har väl nästan blivit en klassiker, om tillkomsten av en verkligt klassisk målning med just det namnet, ett verk av holländaren Jan Vermeer, från 1600-talet. 

"Linnea i målarens trädgård", skriven och illustrerad av Lena Anderson,  är en ljuvlig barnbok som man gärna läser även som vuxen. Om ett besök i Giverny i Frankrike där Claude Monet levde, målade och ordnade med sin näckrosdamm.

Bättre än det mesta är "Brokiga blad", titeltexten i en novellsamling av Torgny Lindgren. Han var nog i högform när han skrev denna berättelse som ligger först i boken. Handlar om den västerbottniske tavelmålaren som blir vän med målarprinsen Eugen, utan att veta att han har att göra med en äkta kunglighet.  

Ny trio: böcker jag har! Hemma finns "Fashion", en fotobok från Åmells konsthandel, jättefin sak som jag köpte när jag hade sett den fantastiska utställningen med Irving Penns modebilder för några år sedan. Ingen som sett hans foton kan betvivla att det handlar om konst.

Från den tid då jag bodde i Guatemala har jag ett praktverk om indianbefolkningens kläder och traditioner: "Maya of/de Guatemala" av Carmen Peterson, som efter flera decennier i landet verkar ha vetat allt eller i alla fall det mesta om den textila konstskatt som är i dagligt bruk i byarna. Hon har förevigat det i sina målningar.

Och så den jätteroliga "Bags" av Sigrid Ivo, en present/bilderbok jag fick sedan jag hade tipsat ett gäng om att besöka handväskmuseet i Amsterdam (där jag dock själv ännu inte varit). Vilka väskor! Vilket kul museum! I deras kafé serveras afternoon tea och då är allt man äter utformat som skor och väskor ... bara en sån sak ... 

Skulle kunna spä på med böcker som jag kanske aldrig kommer fram till, men jag är nyfiken på Lars Lerins "Axels tid" som förefaller vara en skildring av konstnärens egen barndom. En annan av Lerins böcker har jag redan. 
"J A G" om Carl Larsson har jag också tänkt läsa. Det gäller för flera ... men nu får det väl räcka med konst för denna gång!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Intressant att Mayaindianernas textila verk fortfarande har praktisk användning.

    PS. Du har fel länk hos Ugglan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack har lagt in rätt länk!
      Jo klassiska plaggen används - och jag har en fin samling ...
      http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2021/09/tela-tipica-minnen-fran-guatemala.html

      Radera
  2. har besökt Monets trädgård, helt underbar bok som visar precis hur det är där.

    SvaraRadera
  3. Flicka med pärlörhänge har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker tavlan är vacker dessutom!

      Radera
  4. Det hjälpte inte att du har en dubbel-trio, jag känner inte till någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre "bilderböckerna" hör väl inte till de vanligaste. Men läs Linnea, så fin!

      Radera
  5. Det var många tips här. Berättelsen i Brokiga blad minns jag. Härligt! Flicka med pärlörhänge blev jag lite besviken på, men jag hade kanske lite för höga förväntningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torgny L läste den själv för mig (via cd) och det tillför en hel del! Tror att jag skrattade högt, flera gånger.
      Höga förväntningar är farliga ...

      Radera
  6. Brokiga blad vill jag läsa. Lockande att tavelmålaren inte har en aning om att prinsen blivit hans vän berättat av Lindgren-vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är underbar den historien! Lyckost som har den kvar!

      Radera
  7. Brokiga blad har jag läst och jag tror att jag läst Linnea också, de andra är helt okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser förstås att Guatemala-boken inte finns i varje svenskt hem ...

      Radera
  8. Linneaboken har vi någonstans i huset. T Lindgren var en suverän författare och uppläsare

    SvaraRadera
  9. Har ju sagt det förut, men det tål att upprepas: har aldrig träffat på en person med ett så brett spektrum av genren i samband med böcker. Det är helt fantastiskt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul med olika! Och jag är ju road av konst i olika former!

      Radera
  10. Vilken massa intressanta tips! Och det där handväskmuseet i Amsterdam skulle jag gärna vilja besöka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har velat dit jättelänge, har tipsat andra Amsterdam-resenärer utan att ens komma i närheten själv ... MÅSTE!

      Radera
  11. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  12. Din gamla trio känner jag igen och har läst. Din nya trio är helt ny för mig.
    Men Lerins böcker är inte nya för mig. Väldigt läsvärda tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alla handskrivna partier är svårtydda!!!

      Radera