söndag, oktober 10, 2021

Mager svampskörd

Gula kantareller är verkligen gott. Jag ser på Facebook och Instagram hur glada svampplockare visar upp fulla korgar eller rent av hela små kantarellberg de lyckats leta sig fram till, på ställen där det bara har varit att skörda utan minsta ansträngning. För egen del har jag plockat, tja kan det ha varit femton stycken i storlek Small och Extra Small, sedan har det inte blivit fler. Magert resultat!

Nu kunde jag naturligtvis ha ansträngt mig lite mer, letat fram gummistövlar och myggsprej och klivit iväg bortåt skogen i Barndomslandet, men faktum är att jag inte är så sugen på att knalla runt i den orörda naturen helt ensam. Tänker på grannfrun som bröt foten och fick hämtas med helikopter för transport till sjukan ... hon var turligt nog inte ute ensam.

Det handlar inte bara om att känna sig säker, det är roligare med sällskap rent generellt, det gäller väl allt man gör, toalettbesök undantaget? Alltså avstår jag svampjakten, ett höstnöje som så många andra älskar.

Visst, det går att köpa kantareller också, och det har jag gjort emellanåt, men det är roligare med nyplockade och de är aningen mer lättrensade. Ja, det som hindrar mig från att yla av avundsjuka när jag ser bilderna på svampbergen, det är att jag i alla fall slipper rensa!

Men röd flugsvamp har jag sett många. Riktigt snyggt prickiga, dessutom. Jag gillar dem, dels för att de är vackra, dels för att jag inte behöver fundera, aldrig tvekar: jag VET att de inte ska plockas, inte är ätbara.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym10:00 fm

    Snygg bild på snygg svamp hur som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser NÄSTAN god ut eller hur ...?

      Radera