söndag, oktober 17, 2021

Viktig skylt!

Den satt i bussen, den enkla men tydliga skylten som påminner om att oktober är en "rosa månad", en tid när det läggs extra fokus på bröstcancer, forskningen kring och behandlingen av denna eländiga sjukdom som årligen drabbar ungefär 8000 kvinnor i Sverige. Rosa bandet-kampanjen äger rum i Cancerfondens regi, varje år sedan 2003.

Man kan skylta lite diskret med ett rosa band fastsatt på sina kläder och stödja kampanjen på det viset. Numera finns ett armband också. Årets Rosa band är designat av modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye, och det säljs av Ica, Lindex, Apoteket Hjärtat och Interflora. En viktig om än liten skylt!

I matbutiken (Ica) finns också ett helt sortiment där en liten del av det kunden betalar för ett hundratal varor går till Cancerfondens kampanj. Jag fick med mig både champinjoner, tomater och potatis med den märkningen.

Jag har inte köpt årets rosa band än (jag gör det varje år), men jag ska nästa gång jag handlar. Femtio kronor kostar det (hundra för armbandet). Om du också vill vara en "skyltdocka" mot bröstcancer är det bara att passa på! Andra söndagsskyltande bloggare hittar du förmodligen med hjälp av BP, kolla i hennes högerspalt!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. jag kontrollerar brösten när jag blir kallad... och köper massa rosa pynt

    SvaraRadera
    Svar
    1. För dej finns förstås ingen rosa månad, hela året är rosa i din värld!

      Radera
  2. Bandet sitter på jackan och likt dig köper jag ett varje år =)
    Snygg och tänkvärd skyltning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju fler som köper, desto bättre!!!

      Radera
  3. Väldigt viktig och aktuell skyltning.
    Årets rosa band är det snyggaste på bra mycket länge. Det gäller armbandet också. Undrar om det är första gången med armband i år. Kan inte minnas att jag sett det förut.
    Sedan köpte jag faktiskt "delikatesspotatis" hos den lokala ICA i fredags. Undrade varför plastförpackningen var just rosa, som ju inte är min favo färg direkt. Men där stod att 1,50 kronor går till Cancerfonden.
    Stort tack för länken och din väldigt aktuella skyltning:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns inte heller om armband funnits tidigare, men jag har köp pins med rosa bandet - Guldfynd hade såna och jag satte fast det nya bandet med min pin i st f säkerhetsnålen ...

      Radera
  4. Det var ett riktigt fint band! Och bra att kunna köpa något och skänka samtidigt.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Verkligen en viktig skylt och så hela året om. Köper alltid ett par band för att bidra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är bra att bli påmind eller hur!?

      Radera
  7. Gissa hur glad jag var när jag fick brevet i veckan. Brevet där det stod att ingen cancer hittats...Jag har slarvat några år med tuttkontrollen och sista halvåret känt lite ilningar i en bröstet. Så äntligen pallrade jag mig iväg, Skulle få vänta 8 veckor, fick besked efter en vecka! Glad som en lärka. Nu ska jag härefter sköta mig...Ett privilegium att bli kallad på kontroll. Årets band är tjusigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så skönt!!! Förstår din lättnad. Visst är det bra att man blir kallad till mammografi!

      Radera