fredag, november 18, 2005

Äntligen fredag och trevlig helg!

Äntligen fredag, säjer folk runt omkring.
Trevlig helg, kuttrar alternativt gallhojtar var och varannan människa med start redan på förmiddagen.
Jag bara undrar:
Vadå äntligen?
Vadå trevligt?

Medan veckan lunkar på finns det ju alltid ursäkter. Hinner inte just nu, måste laga mat. Tar det där sedan, vill faktiskt kolla nyheterna på teve. Orkar inte ta tag i det där nu ikväll, behöver ju sova innan arbetsdagen bryter ut.

Under tiden fylls tvättskåpet på. Dammtussarna samlar sig till små högar i hörnen. Färgen på randen i handfatet djupnar. Spishällens kladdringar växer. Det glesnar på kylskåpets hyllor. Den oöppnade posten sprider sig över skrivbordet. Just urhoppade kläder hoppar absolut inte upp på hängare och tillbaka in i garderoben av sig själva..

Men nu är det ju fredag. Nu finns ju tiden. En hel lång lördag, en lika lång söndag. Med plats för dammsugaren, mataffären, skurtrasan, tvättstugan, papperssortering, en tur till återvinningsstationen. Och några saker till.
Jag bara undrar:
Vadå äntligen fredag?
Vadå trevlig helg?
Helger är helt enkelt alldeles för korta. I alla fall mina.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym6:05 em

    Oj....så jag känner igen mig!!! Ibland kan jag faktiskt bli rätt irriterad på det där -"trevlig helg"! Dom skulle bara veta....

    SvaraRadera
  2. Som hemma mamma (än så länge) är det ett lyft för min del.. Jag har ju hunnit med det där under veckan och kan se fram emot två dagar med make och 4 barn..
    Fast det kan bli för mycket full rulle med...
    Livet hinner ikapp mig i januari då börjar min"trevlig helg"...

    SvaraRadera